יום רביעי, 9 במאי 2012

צאצאי רבינו בעל בית הלוי

אחרי שפירטנו בשני המאמרים הקודמים, את יחוס אבותיו של רבינו בעל הבית הלוי, וסיפרנו על שלשת נשותיו ואבותיהן, עדיין אין עץ משפחה שלם, בלא לפרט את הצאצאים. במאמר שלפנינו, אכן נכתוב על צאצאיו של רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק אב"ד בריסק, ובזאת נשלים את עץ המשפחה שלו. אודה בזה לידיד יקר אשר טרח רבות באיתור צאצאי הבית הלוי, ושלח לי את ממצאי מחקרו.

ואלו הם צאצאיו של רבי יוסף דב, מאשתו הראשונה:
  • נולדה לו בת אחת, אך לא נודע שמה, ולא נודע עליה אף פרט נוסף. בשנים האחרונות ישנם שמועות כי יש המספרים שהם מצאצאיה, ונכדי בעל הבית הלוי.
מאשתו השניה:
  • הגאון רבי אברהם ברוך הלוי סולובייציק, נולד בוולוזין בשנת תר"י, חתן הגביר ר' שאול קצנלסון מסלוצק. בשנת תרמג נתמנה לאב"ד סמולנסק, נפטר בשנת תרע"ג. (על מקומו נתמנה רבי זליג ראובן בנגיס, ששהה בעיר בעת המלחמה העולמית). בנו רבי ישראל סולובייציק, בתחילה מילא מקום אביו בסמאלנסק, ואחר כך נסע ליוהנסבורג, דרום אפריקה, שם שימש כדיין. נפטר בעת ביקורו בניו יורק ט"ו סיון תשי"א, ושם נקבר. מתוך כתביו נדפס הספר "מגנזי הגר"ח".
  • הגאון הגדול רבינו חיים הלוי סולובייציק אב"ד בריסק, נולד ביום ט"ו אדר תרי"ג, נשא לאשה את קרובתו [הרחוקה] מרת ליפשא בת רבי רפאל שפירא ראש הישיבה בוואלאזין, ונתמנה לכהן כר"מ בישיבה. לאחר מכן נתמנה לכהן כאב"ד בריסק על מקום אביו, נפטר באטוואצק ביום כ"א מנחם אב תרע"ח. השאיר אחריו חיבור גדול על הרמב"ם, ונדפס בשם "חידושי רבנו חיים הלוי". צאצאיו הם: א. רבי ישראל גרשון סולובייצ'יק, נולד בבריסק תרל"ה, זוגתו מרת מרים, היתה נינת האדמו"ר בעל חידושי הרי"ם מגור, במלחמת העולם הראשונה היה עם הגולה במינסק. נהרג בשואה בשנת תש"א עם בני משפחתו. ב.רבי משה הלוי סולובייצ'יק, נולד בשנת תר"מ, נשא לאשה את מרת פעשא בת רבי אליהו פיינשטיין אב"ד פרוזנא, כיהן כאב"ד חסלוביץ, ולאחר מכן נסע לאמריקה, שם שימש כר"מ בישיבת רבינו יצחק אלחנן בניו יורק. ג. הגאון הגדול רבינו יצחק זאב הלוי סולובייציק. אב"ד בריסק, נולד בחול המועד סוכות תרמ"ז, נשא לאשה, את מרת אלטע הינדל בת ר' חיים אויערבך נכד האמרי בינה, כיהן כממלא מקום אביו ברבנות בריסק, בימי המלחמה העולמית, הצליח להינצל ולעלות לארץ ישראל עם רוב ילדיו, אך אשתו ושנים מילדיו נשארו בוילנא ונספו בשואה. נפטר בירושלים ביום ט' תשרי תש"כ, והובא לקבורה למחרת יום הכיפורים בהר המנוחות. חידושיו על הרמב"ם נדפסו בספרו חידושי מרן רי"ז הלוי. ד. מרת שרה ראשה אשת רבי צבי הירש דב גליקסון ראש ישיבת תורת חיים בוורשה, אף היא נהרגה בשואה עם משפחתה.
רבי חיים הלוי מבריסק. קרדיט: ויקיפדיה
  • מרת שיינדל, נולדה בשנת תרי"א, אשת ר' אריה קריינס מסלוצק. בן ר' אריה בן ר' דוד. [בנו האחר של ר' דוד היה ר' נחמן אבי ר' משה קריינס רב בוילנא ובעהמ"ח אהל משה]. שיינדל נפטרה בשנת תרמ"ב. בנם מרדכי (מרק) קראנע, נולד בקובנא בשנת תרל"ט, היגר לאנגליה ונשא במנצ'סטר בשנת תרס"ב את מרת אסתר בת ר' דוד קליימן. הוא נפטר כ"ג אדר תש"ה, והיא נפטרה בשנת תשי"ד לערך.
  • מרת רלקה, אשת ר' חיים יצחק פוקר מיאסי, בן ר' אברהם בן ר' ישראל. [היו לר' אברהם עוד שני בנים, ובת אחת. הבנים הם, ר' יעקב, ור' רפאל חתנו של רבי יצחק אייזיק הלוי בעל 'דורות הראשונים'. והבת מרת טאבה אשת רבי נחום וידנפלד אב"ד דומברובה בעל 'חזון נחום', אחיו של הרב מטשעבין]. צאצאיהם: א. מרת תמר, ב. מרת יהודית אנגלנדר. ג. מרת רבקה אשת ר' יהודה אריה ברבש, נכד האדמו"ר רבי שמריהו נח שניאורסון מבוברויסק. ד. מרת אסתר אשת ר' פייביש הלר. ה. ר' זאב פוקר. ו. ר' בן ציון פוקר. ז. ר' יוסף דב פוקר. ח. מרת הדס. ט. מרת חייקה. י. ר' צבי אריה פוקר.
  • מרת חוואלקה, אשת ר' יהושע חיים שפירא צאצאיהם: א. ר' יוסף דב שפירא. ב. מרת צילה הי"ד, ועוד חמשה צאצאים שנספו בשואה.

מאשתו השלישית:
  • הגאון רבי שמחה הלוי סולובייציק, נולד בשנת תרל"ט בהיות אביו בוורשא, זוגתו מרת בילא בת רבי יצחק וחיה ליפשיץ מהעיר קרוצ'ה (רוסיה), כיהן כאב"ד מוהילוב על דניפר משנת תרע"א עד שנת תרפ"ד, והגיד שיעורים בישיבת שקלוב בראשותו של ר' פסח פרוסקין, בשנת תרפ"ד בא לאמריקה, וכיהן שם כרב ליוצאי בריסק, ויו"ר של אגודת הרבנים החרדים. נפטר ביום כ"ו מרחשון תש"ב. בנו רבי יוסף דב הלוי סולובייציק, אב"ד ספרינג וואלי נ.י. חתן ר' שרגא פייביש אליהו איידלמן, נפטר ביום י"ט אייר תשמ"ז.
  • מרת פעשא רבקה (נפטרה י"ח שבט תשל"ג), אשת הגאון רבי שמואל יצחק יפה אב"ד באריסוב, נולד י"ז ניסן תרמ"ד לאביו ר' צבי יפה, מצאצאי הלבוש. בסוף ימיו היה ר' שמואל יצחק ראב"ד בתל אביב בעהמ"ח רמת שמואל. נפטר י"ז ניסן תשי"ג. צאצאיהם: א. רבי יוסף דב יפה, נפטר ט' אדר א' תשנ"ה, זוגתו מרת חיה בלה. ב. מרת אסתר ליבא אשת רבי דניאל מובשוביץ,  אב"ד זורביץ שברוסיה, לאחר מכן עלה לארץ וכיהן כרב שכונה בתל אביב, נפטר י"ח אייר תשל"ד, בן רבי מרדכי שלמה. ג. מרת צביה אשת ר' בצלאל מסטבוים.

19 תגובות:

  1. השבוע [כסליו תשע"ג] פורסמה כתבה בעיתון "מרכז העניינים" אודות בתו של ה"בית הלוי" הקבורה בעיר יאס שברומניה.
    אמנם המסקנה המרכזית של הכתבה כאילו אנה פאוקר היתה נכדתו של הבית הלוי היא ממש בדיחה, אך מאחר ויש בכתבה צילום קברי בתו ונכדתו של הביה"ל הרי שיש לתקן בכתבה לעיל את השמות הפרטיים.
    בתו נקראה "מעלא" ולא רלקה, נכדתו -אשת ר' נפתלי הכהן ענגלאנדער- נקראה "מרגלית" ולא יהודית.
    אגב, טעות נוספת בכתבה היא כי הגב' פוקר היתה בתו של הביה"ל מנישואיו הראשונים.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. הערה קטנה: שמו הרשמי של חתנו של רבּ חיים הוא גליקמן ולא גליקסון (אולי הוא הלך עם שני השמות ?)

    השבמחק
    תשובות
    1. זכור לי שיש נייר רשמי [בלאנק] עם שמו גליקסאן, או שמא במכתב אודות נישואיו.

      מחק
  4. אני גליקסון. מחסידי גור ושמעתי מהרב ברגמן מירושלים ששמע מאביו שלרבי חיים מבריסק היו נכדים חסידי גור שהלכו עם כל הלבוש החסידי והיו למדנים מופלגים וגרו בווארשא שבפולין.
    לנו במשפחה אין מישהו שיודע במפורש את הקשר [שהרי סבי ואביו ז"ל [הי"ד] גרו בווארשא] עקב השואה האיומה אודה לכל מי שיודע פרטים נוספים.

    השבמחק
    תשובות
    1. סביר להניח שאינכם צאצאי רבי חיים מבריסק, שאילו כן, הייתם יודעים זאת בבירור, אלא שאולי אתם קרובי משפחה של אותו חתן.

      מחק
    2. אני רק מבקש ממישהו שיודע פרטים אודות משפחתינו ואגב כך גם את הקשר לאותו חתן של הרב מבריסק.

      מחק
    3. איני יודע פרטים אודות משפחתך.
      אבל אני מניח שאפשר לחקור ברישומים בווארשא.

      מחק
    4. ר׳ צבי הירש גליקסון היה בחור גאון חסיד גור והוא בן דוד של סבא שלך הירש יצחק גליקסון מתל אביב הוא היה חסיד גור ואחד התנאים של השידוך היה להחליף לבוש. הוא מוזכר גם בספר ברכת שמואל של ר ברוך בער לא ידוע על בנים שלו אבל היה לו בת שהתחתנה לר׳ לייזר יודל פינקל

      מחק
    5. כמו ששיערתי, לעיל, שהם קרובי משפחה של אותו חתן ולא צאצאים שלו.
      ואגב, למען הדיוק, הבת שלו, לא התחתנה עם ר' לייזר יודל פינקל, אלא עם בנו אברהם מאיר.

      מחק
    6. יכול להיות שהוא היה ממשפחה חסידית אמנם הוא עצמו לא היה חסיד שכו מסופר במשפחתינו שסבי ר' לייבל פרידמן[עיין ספר ארי שבחבורה] שהיה חסיד שהה איתו יחד באטווצק וסבי בא אליו עם כמה חסידים עם בקבוק משקה ''והכריחו'' אותו ל''פרבריינג''

      מחק
  5. בנימין שלום . אני נינו של יעקב פוקר ,סבי ישראל פוקר ז"ל. האם ואיך יש קשר משפחתי למשפחת סולובייציק?
    אודה לתשובתך.

    השבמחק
  6. אחיו של יעקב הוא הרב חיים יצחק שנישא לרעלא, ביתו של "בית הלוי".

    השבמחק
  7. ר' זאב פוקר נשא את בת האדמו"ר רבי ירחמיאל צבי מביאלא שגר בעיר שדליץ בפולין, והוא היה גיסו של בעל החלקת יהושע מביאלא, וכמובן, כפי שהוזכר, הוא היה נכד לבית בריסק, קברו נכרה בבית העלמין בבני ברק,
    בשנת תשל"ז?

    השבמחק
    תשובות
    1. כט אדר תשל"ז בית החיים שומרי שבת אזור ז' שורה יא מספר 8

      מחק
  8. שלום וברכה
    אני רוצה לעשות אילן יוחסין של נכדי הבית הלוי
    ומי שיש לו מידע
    אשמח שישלח לי למייל
    h0583277568@gmail.com

    השבמחק
  9. https://www.geni.com/people/Rabbi-Yosef-Soloveitchik/5675034716440048937

    השבמחק