יום שלישי, 13 בדצמבר 2011

רבי ברוך ממזיבוז נכד הבעל שם טוב


מחר ימלאו מאתיים שנה לפטירתו של הרב הקדוש רבי ברוך ממעזיבוז' נכדו של הבעל שם טוב הקדוש. אנו כהרגלנו נציג עץ משפחה שלו, ובו כל הפרטים הידועים על משפחתו מתוך אילן היוחסין של הבעל שם טוב, אילן יוחסין נרחב ביותר המכיל עשרות אלפי אישים, כפי שנערך על ידי חוקרים וסופרים רבים. אך כאמור, אנו נתמקד במשפחתו הגרעינית של רבי ברוכ'ל ממעזיבוז שהיה אחד מחשובי האדמורים בדור השלישי לחסידות.

אילן היוחסין של הבעל שם טוב, מסתעף ועולה עד לבית המלוכה של דוד המלך עליון השלום, כך על פי מסורת שנשתמרה בקרב חסידי ברסלב, אך לא נשתמר סדר הדורות המדוייק. על פי מסורת נוספת, אביו של הבעל שם טוב, ר' אליעזר, היה מצאצאי ר' אליעזר אחיו של רבינו משה איסרליש וחתנו של המהרש"ל. בענף זה, יש שמסרו כי ר' אליעזר אבי הבעש"ט היה ממש בן בנו של ר' אליעזר אחי הרמ"א, אך מסורת זו אינה ברורה, וגם לא מסתברת מפאת הפער הגדול של השנים.

ובכן, מה שאנו יודעים בודאות על יחוסו של הבעל שם טוב, מתחיל ומסתיים בהוריו. אביו ר' אליעזר, ואמו מרת שרה. חותנו הראשון של הבעל שם טוב, היה מהעיר אוקופ, אך אשתו זו נפטרה בלא להותיר אחריה צאצאים. ורבי ישראל בעל שם טוב, נשא בשנית אשה את מרת חנה, בתו של ר' אפרים פישל דיין ומורה צדק בעיר קיטוב ואחד מחכמי הקלויז בבראדי, הקלויז המפורסם בחכמיו שהיו ביניהם רבני ערים וקהילות. אשתו של ר' אפרים היתה מרת אטל. וצאצאיהם הידועים הם, מרת חנה הנ"ל, ור' אברהם גרשון מקיטוב שעלה לירושלים בערוב ימיו.
הבעל שם טוב נפטר בחג השבועות ו' סיון תק"כ. וזוגתו נפטרה אף היא בערך באותה שנה. 

שני ילדים היו לו לבעל שם טוב. הרה"ק ר' צבי מפינסק. ומרת אדל אשת ר' יחיאל מטולטשטין. ר' יחיאל זה, היה בן ר' ברוך אשכנזי [דייטש], שאף אודותיו נמסר שהיה מצאצאי ר' אליעזר אחי הרמ"א. צאצאיו של ר' יחיאל הם, ר' ברוך ממזיבוז' שאודותיו נרחיב להלן, ר' משה חיים אפרים מסדליקוב בעל הדגל מחנה אפרים, ומרת פייגא אשת ר' שמחה מהורודענקא אביו של רבי נחמן מברסלב.

רבי ברוך ממזיבוז

ר' ברוך נולד בערך בשנת תק"י, והיה בילדותו מגיע פעמים רבות אל סבו הבעש"ט, ואף היה רבות אצל הרה"ק רבי פנחס מקוריץ. היה גר בטולטשין, ומשנת תקמ"ב כיהן כאדמו"ר, בשנת תק"ס חזר למעזיבוז', ונתפרסם כממשיכו של הבעש"ט, והיו באים אליו אלפי חסידים מכל הסביבה. מסופר כי רבי יעקב שמשון משפיטובקה אמר עליו, כי הוא יודע את כל התורה כנתינתה מסיני.

שתי נשים היו לו לרבי ברוך, הראשונה בת ר' טוביה קצקש מאוסטרהא, והשניה מרת סימא חישא בתו של בן דודו ר' אהרן מטיטיוב. בנים לא היו לו לר' ברוך, כי אם בנות - כפי שנרחיב ונפרט להלן - והן נולדו מאשתו הראשונה.
רבי ברוך נפטר ביום י"ח כסלו תקע"ב, והוא נקבר בבית החיים של העיר מעזיבוז' סמוך ונראה לקבר זקינו הבעש"ט. מדברי תורתו נדפסו בספרים 'בוצינא דנהורא' ו'אמרות טהורות'. ותולדותיו נדפסו בקונטרס 'מקור ברוך'.
צאצאיו של רבי ברוך ממזיבוז'.

  • בתו הגדולה, מרת חנה חיה, אשת הרה"ק רבי יצחק מקאליס. רבי יצחק היה בנו של רבי יוסף מיאמפולי, בנו של המגיד מזלוטשוב, רבי יחיאל מיכל. ר' יצחק היה גם נכדו של ר' מנחם מן מייזליש מויטקוב. צאצאיו, א. ר' יחיאל מיכל מדרוהוביטש חתן ר' מרדכי מטשערנאביל. ב. ר' ברוך מיאסי מחבר שיח אליעזר אבי שושלת סקאליא, חתן ר' שמואל מווערחיווקא. ג. אשת ר' משה יוסף אב"ד ווילקאוויסק.
  • בתו השניה, מרת רייזל, אשת רבי דב בער הלוי [גוטליב] מטולטשין, בן הרה"ק רבי שלמה מקארלין. רייזל היתה אשתו הראשונה של ר' דב בער, ובזיווג שני היה חתנו של רבי דוד הלפרין אב"ד אוסטרהא מתלמידי הבעל שם טוב. בתו של ר' דוב בער מטולטשין היא, מרת פייגא אשת ר' אליעזר אינגרלייב מראדוויל, נינו של המגיד מזלוטשוב. 
  • בתו השלישית, מרת אדל, אשת רבי יעקב פנחס אויערבך מלעטשוב, בנו של רבי אברהם דוב אויערבך מחמעלניק, חתנו של ר' יעקב יוסף מאוסטרהא, בעל התולדות יעקב יוסף, ומגדולי תלמידיו של הבעש"ט. הוא החזיק בית דפוס במזיבוז, והדפיס כמה ספרים. כפי הנראה, אחר כך שימש כרב בעיר לעטשוב. בני ר' יעקב פנחס, א. ר' ישראל אויערבך מלעטיטשוב. ב. ר' משה חיים אפרים אויערבך משם. ג. ר' יחיאל מיכל אויערבך חתן ר' דוד הורודצקי חתנו של ר' מרדכי מטשערנאביל. 
  • בת נוספת, מרת רחל, כפי הנראה היתה בעיר זיטומיר. ידוע שהיה לה בן אחד, והוא ר' צבי יצחק שהיה רב בפיאטער.

26 תגובות:

  1. רבי אברהם דוב אויערבך הוא לא חתנו של ר' יעקב יוסף מאוסטרהא אלא חתן חתנו.

    בברכה.

    השבמחק
  2. ברשות אימי, נמצאת קופסה עם ציצית מהטלית של הבעל שם טוב, שהיה בן משפחתה ושעברה אליה בירושה.

    השבמחק
  3. ברשות אימי, נמצאת קופסה עם ציצית מהטלית של הבעל שם טוב, שהיה בן משפחתה ושעברה אליה בירושה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מאד מעניין דורון.
      האם אתם יודעים כיצד אתם צאצאים של הבעל שם טוב?
      האם יש לכם את כל רשימת הדורות בצורה מפורטת?

      מחק
  4. אני יודעת שמשפחתי גם גם צאצאים של הבעל שם טוב
    והייתה שושלת כתובה עד לרשי.. אך היא נגנבה על ידי קרוב משפחה לארצות הברית...

    השבמחק
    תשובות
    1. ארצות הברית לא כל כך רחוקה. היום אפשר לסרוק ולצלם את השושלת, ובשידור חי לקבל העתק שלה.
      חבל להתיאש.
      יחוס לבעל שם טוב, הוא דבר חשוב, ומן הראוי שתדעו כיצד עובר היחוס.

      מחק
    2. אני דור עשירי לבעל שם טוב מצד משפ' אוירבוך סבא רבה שלי הגיע מהעיירה לעטישוב שמו היה אברהם יהושע העשיל יש אצלנו במשפ' אילן יוחסין לבעש"ט גם דרך ה"דגל מחנה אפרים" וגם דרך בן הבעש"ט ר' צבי

      מחק
    3. מעניין מאד.
      אני חושב שיש אצלך איזו טעות. היחוס לא מגיע אל הדגל מחנה אפרים, אלא אל אחיו רבי ברוך ממעז'יבוז.

      מחק
  5. גם במשפחתי יש יחוס לדור ה10 של הבעשט. שם משפחה לרנר. מעונינת מאד בפרטים

    השבמחק
  6. אימי היא ביתו של מיכאל לרמן בן יוסף לרנר... אנחנו דור 9 של הבע"ט
    אשמח לשמוע פרים
    מיכאל 0546094815

    השבמחק
  7. האםידוע לכם איך לרנר משתייך לשלשלת הבעל שם טוב
    דרך בנו צבי או בתו אדל
    ואם בתו אדל
    האם דרך בנה ברוך ממדזיבובז או בהנ משה חיים אפריים

    השבמחק
  8. האםידוע לכם איך לרנר משתייך לשלשלת הבעל שם טוב
    דרך בנו צבי או בתו אדל
    ואם בתו אדל
    האם דרך בנה ברוך ממדזיבובז או בהנ משה חיים אפריים

    השבמחק
  9. כפי שנתברר לאחרונה ע"י מומחי יוחסין שמו של חמיו של הבעש"ט לא היה אפרים אלא אברהם... וכן כל העניין עם הקלויז בברודי לא מעוגן במציאות, שמעתם על זה משהו?

    השבמחק
  10. אני יודע ממקור שאנחנו נכדים של הבעשט ולא יודע מאיםוא להתחיל לחפש

    השבמחק
    תשובות
    1. צריך לברר מה מקור הידיעה שלך, ואם יש לה על מה לסמוך.

      מחק
  11. אנחנו צאצאי הבעש"ט משפחת שכטר הויז'ניצאית, ולפלא בעיני שלא מופיע

    השבמחק
  12. גם בעלי עופר אקשטיין הוא צאצא דור עשירי של הבעל שם טוב.
    נשמח לפרטים

    השבמחק
  13. היה רצוי שמישהו, או קבוצה יקחו יוזמה, לאסוף ולסדר בצורה מסודרת של כל צאצאי הבעל שם טוב ולהדפיסו, זה יהיה מאד מעניין, טוב מאוחר מלא כלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. יצחק אלפסי עשה עבודה כזו בספרו על הבעל שם טוב, החרה החזיק אחריו ר"מ ברים בסדרת מאמרים בקובץ היכל הבעל שם טוב.

      מחק
  14. סבתא שלי הייתה צאצאית ישירה של הבעל השם טוב.

    השבמחק
  15. סבתא שלי גם צאצאית של הרב יצחק לוי או הלוי מברדיצה
    אני מקווה שלא טעיתי בשם.

    השבמחק
  16. לסבתא של סבה שלי קראו חנא איטה מאוקיינא, שם אביה היה משה רבינוביץ, היא כותבת במכתב שהם צאצאי ר' ברוך טולטשיער, האם ידוע לכם משהו.
    אימעל
    gufbari555@gmail.com

    השבמחק
  17. שלום, שמי חוה הסבתא שלי ז״ל לבית חימזון היתה הנכדה ובאופן ישיר לסבא הגדול הבעל שם טוב מצפת..!! אני כמובן אחרי אבי אילן הלחמי ז״ל היני דור 11 לבעל שם טוב ! דודי שמו ברוך ואנו ממשיכים את שמות המשפחה

    השבמחק
  18. שמה הייה יהודית חיימזון ולאחר הנישואים לסבי שמה הייה הלחמי !

    השבמחק
  19. יש לנו וכמובן את אילן היוחסין עץ החיים בפרטי פרטים ועד הבעל שם טוב .. הסבא שלי !!

    השבמחק