יום חמישי, 24 בנובמבר 2011

הגאון הצדיק ר' מנחם מנדל מנדלסון מקוממיות


המושב קוממיות התעטף הבוקר באבל עם היוודע דבר פטירתו של הגאון הצדיק רבי מנחם מנדל מנדלזון רבו של הישוב.
מאז פטירת אביו הגאון רבי בנימין מנדלזון, מילא ר' מנחם מנדל את מקומו כגאב"ד קוממיות במשך למעלה משלושים שנה. ואף המשיך את דרכו בחיזוק קיום מצוות השמיטה כהלכתה.
לפני ימים אחדים לקה באירוע מוחי, ואושפז בבית חולים להתאוששות, הלילה הלך לעולמו. והוא בן כשבעים וארבע שנים.

עשיתי עבודה על השורשים של ר' מנחם מנדל, והנה עץ משפחה שלו
אביו כאמור, היה הגאון רבי בנימין מנדלזון, נולד בשנת תרס"ד בעיר פלאצק, בבית של חסידי אלכסנדר. למד בישיבה בעיר שעמדה בראשות אביו. נשא לאשה את מרת מרים, [היא נפטרה צעירה, ונשא אחר כך אשה שניה מרת רחל] בת ר' אהרן משה חיימוביץ מבודז'אנוב, ועבר לגור שם בעיר ואף יסד בה ישיבה לבחורים. התקרב אל האדמו"ר בעל האמרי אמת מגור, והיה מעורה רבות בחיי היהדות וחינוך הכשר של בני ובנות ישראל. בשנת תרצ"ד עלה לארץ ישראל, ונתמנה לכהן כרב הישוב 'כפר אתא', [לימים קרית אתא], בשנת תשי"ב, נתמנה על פי עצת החזון איש לכהן כרב המושב קוממיות, עד לפטירתו כ"ד אייר תשל"ט. צאצאיו מזיווגו הראשון, מרת חנה דבורה אשת ר' יעקב קליין, ור' מנחם מנדל מנדלזון דנן.

אביו, ר' מנחם מנדל מנדלזון מחסידי אלכסנדר, נולד בשנת תרי"ט, בשנת תרל"ו נשא לאשה את מרת חנה דבורה למשפחת קריינקר, היתה מצאצאי רבי משה מזאלושין, אשר הוא אינו הגאון רבי משה מזאלושין בעל המשפט צדק. כיהן כראש ישיבה בפלוצק. נפטר לפני שנת תרצ"ז, שאז נולד נכדו שנקרא על שמו.

אביו, כפי הנראה ר' יעקב חיים מנדלסון, זוגתו מרת איטה למשפחת פיטמאן.


ר' אהרן משה חיימוביץ הנ"ל, היה בנו של,
ר' מרדכי חיימוביץ מבודזאנוב, נפטר בשנת תר"ם, וזוגתו [השניה] מרת חנה תרצה לבית כהן.

משפחת חותנו
רבי מנחם מנדל מנדלזון גאב"ד קוממיות זצ"ל, נשא לאשה את מרת בילא חיה [נפטרה כ"א אב תשנ"א] בתו של הרה"צ רבי יוסף מאיר פולק ראש ישיבת שומרי אמונים בבערגסאז, אודות יחוס משפחתו כבר הרחבנו בארוכה, לפני כחודשיים בעת שמלאו חמש שנים לפטירת גיסו האדמו"ר רבי אברהם פולאק מבערגסאז. את עיקר יחוסו מעלה בקודש, לשושלות אדמורי ספינקא, זידיטשויב, בעלז, ראפשיץ ומעלה בקודש עד אל הבעל שם טוב. אך ישנם כמה חלקים ביחוס משפחה זו, שלא הזכרנו בפעם הקודמת, להלן על חלק אחד מהם.


*  *  *

האברך - רבי אהרן מאיר פרידלנדר מבאלחוב
הזכרנו במאמר על האדמור מברגסאז, את זקן זקינו הרה"ק רבי צבי הירש לאבין שכיהן כאדמו"ר מזידיטשויב בסטרי. אך לא פירטנו אודותיו, ולא הזכרנו את חותנו. ובכן, הוא נשא לאשה את מרת ליבא צביה בת הרה"ק רבי אהרן מאיר פרידלנדר מבאלחוב בעל ספר 'האברך' על תהילים.


רבי אהרן מאיר, נולד בשנת תקפ"ז לערך, לאביו ר' זלמן לייב פרידלנדר [נפטר תקצ"ו. היה לו אח בשם חיים, אבי ר' יצחק אייזיק פרידלנדר שאף הוא היה חתן הפתחא זוטא הנזכר להלן], ר' אהרן מאיר כיהן כראב"ד באלחוב. נפטר כ"ג תשרי תרל"ה.
בשנת תרל"ט נדפס ספרו בקראקא. זוגתו של ר' אהרן מאיר, היתה מרת שרה רבקה ממשפחת קצנלבוגן מגזע המהר"ם פדואה.


צאצאיו של בעל האברך
  • רבי זלמן לייב פרידלנדר, כיהן כדומ"ץ פשעווארסק, בהיותו שם סמוך אצל חותנו רבי פנחס חיים הורוביץ בעל הפתחא זוטא. לאחר מכן, נתמנה כממלא מקום אביו כראב"ד באלחוב. מתורתו נדפס בספר אמרי מהרז"ל. ר' זלמן לייב נפטר י"ג טבת תרפ"א, זוגתו מרת הענטשא סרקא נפטרה ערב ראש חודש ניסן תרע"ה. בנם היתום אברהם דוד, נתגדל אצל זקנו בעל הפתחא זוטא, ולכן לקח את שם משפחתו - הורוביץ, לימים גדל והיה לאיש, ונתמנה כרבה של שטרסבורג, ומשם עלה וכיהן כחבר הבית דין צדק של העדה החרדית בירושלים נפטר אלול תשס"ד. יתר ארבע בנותיהם נהרגו בשואה הי"ד.
  • ר' חיים פרידלנדר ע"ה, לא נודע לי עליו מאומה. 
  • מרת ליבא צביה אשת רבי צבי הירש לאבין הנ"ל.
  • מרת טויבא אשת רבי יששכר בער ז"ק. צאצאיו: א. ר' אהרן מאיר ז"ק בזיוו"ר נשא לאשה את מרת אסתר בת ר' שלום באב"ד מסקאהל, בן אחר בן עד הרב ר' העשל. לאחר מכן נשא אשה שניה ושמה רחל. ב. ר' יוסף ז"ק, זוגתו מרת מלכה מרים. ג. ר' אליהו זק. ד. רבי שרגא פייבל זק חתן רבי שלום שפירא מראווא. אשר הזכרנו בהרחבה עם צאצאיו במאמר על בנות רבי צבי יוסף מרודניק, ורק נזכיר כאן כי ר' שרגא פייבל היה מחותנו של הרה"ק רבי אהרן רוקח מבעלזא זיע"א.

9 תגובות:

  1. ר' חיים פרידלנדר היה חתן ר' צבי הירש בן ר' יהודה ליב עהרליך חתן העטרת צבי מזידיטשוב. בין בניו של ר' חיים היו:
    א. ר' יצחק אייזיק הי"ד, חתן ר' פינחס חיים הורוויץ בעל פתחא זוטא, שהיה גם חותנו של דודו ר' זלמן ליב פרידלנדר בן האברך כנ"ל. משפחת הרבנים שנעעבאלג הם צאצאי ר' אייזיק מבתו מ' שרה באבציא.
    ב. ר' אהרן מאיר (הי"ד ?), שאימץ את שם משפחת חותנו, ר' מנחם מענדל אייכנשטיין מזידיטשוב. מצאצאיו הם משפחת אייכנשטיין של האדמו"רים מקיוויאשד.

    השבמחק
  2. האם באמת שמה של אשת אהרן מאיר ז"ק בזיוו"ש היה רחל? היתה לו ממנה בת בשם חיה רחל שנספתה בשואה (לפי ספר הזיכרון לקדושי סוקאל) ומוזר שקרא לה בשם זהה לאמא שלה. מה המקור לכך?

    השבמחק
    תשובות
    1. דותן,
      אתה המקור שלי.
      את הפרטים על אשתו השניה של רבי אהרן מאיר זק, [ופרטים נוספים על צאצאיהם], קבלתי ממך לפני כמה שנים.

      מחק
  3. מה המקור לכך שבעל ספר האברך היה חתנו של קצינלבויגן?

    השבמחק
  4. במשפחתינו מקובל כי בעל האברך היה חתנו של זקננו רבי שלמה אהרן העניג, זקינו של ר' שלמה אהרן שעלה לארץ.
    לא שמעתי שיש מקור מוסמך לזה, אך אשמח לשמוע מה דעתכם זה?

    השבמחק
  5. זה ברור, וכן כתב בס' פאר יצחק

    השבמחק
  6. הנה נוסח המצבה שלה בהר הזתים - פ"נ הרבנית הצדיקה שרה רבקה ע"ה בת הרב החסיד הנדיב ר' שלמה אהרן זצ"ל אשת הרב הגאון אהרן מאיר זצ"ל אבד"ק באלחוב נפ' יום ב' י"ט אייר תרס"ט תנצב"ה.
    והיינו שרש''א העניג היה ממשפחת קצנלבוגן מגזע המהר"ם פדואה. תואם למה שמקובל שר' שלמה אהרן העניג היה נדיב ובעל ממון, וכך גם שמעתי מפי אדמו''ר מארה''ב, מוסמך ומגזע זידטשויב, סיפור על רש''א וחתנו הרב מבאלחוב עם הרה''ק ר' אייזיק מזידיטשויב. מצו''ב קישור לתמונת המצבה:
    https://mountofolives.co.il/he/deceased_card/%D7%A9%D7%A8%D7%94-%D7%A8%D7%91%D7%A7%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A2-16/#gsc.tab=0

    השבמחק
  7. זוגתו של רבי זלמן לייב שמה הוא ראשא ב"ר פנחס הורוביץ הפתחא זוטא, כך כתוב על מצבת בנה רבי אברהם דוד הורוביץ גאב"ד שטרסבורג.

    השבמחק