יום שני, 21 במרץ 2011

עץ משפחה של הגאון מוילנא


לפנינו מאמר מרתק במיוחד, הסוקר את אילן היוחסין של הגאון מוילנא. פרי עטו של ידידי הנכבד, החוקר את משפחת הגאון מוילנא כבר שנים רבות, מר חיים פרידמן מפתח תקווה.

המאמר פורסם במקור בשפה האנגלית, כאן הוא מובא בתרגום לא מקצועי.
פרידמן חיים, פתח תקוה, ישראל, ספטמבר 2005
פורסם לראשונה בכתב העת "אבותינו", סתיו 2005, תחת הכותרת "שושלת הגר"א - נצר לדוד המלך".

רבי אליהו בן שלמה זלמן, הגאון מווילנה (1720-1797) [1] הוא צאצא של כמה חכמים בולטים בעיר וילנה: הרב משה רבקה'ש (1596-1671) והרב משה קרמר (נפטר 1688). שושלת של רבנים אלה היה ידוע על ידי הביוגרפים של הגאון רק כמה דורות, לא לפני אמצע המאה השש עשרה. עד היום לא היה ידוע על קשרים של משפחת הגאון מוילנא, עם משפחות רבניות בולטות אחרות. זה היה מצב נדיר בהתחשב בכך שרוב המשפחות הרבניות היו קשורים זה בזה, ואפשר לעקוב אחר שושלת שלהם במשך מאות שנים.

פרטים של משפחות אלה ניתן ללמוד באתר שושלת בית דוד.

מחקר חדש של שושלת הגר"א, כפי שנערך על ידי המחבר, ממקורות שלא היו ידועים קודם לכן, אשר מראים אפשרות, כי הגר"א הוא למעשה צאצאי רבות של משפחות רבניות ותיקות, וממילא הוא גם צאצא של דוד המלך.

מחקר מקיף של שושלת של הגאון מוילנה נכתבה על ידי המנוח בנימין ריבלין, וראה אור בספר הגר"א [בהוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים תשי"ד].

הוריו של הגאון היו הרב שלמה זלמן- (נפטר 1758) וטריינה. אמו באה מהעיר סעלץ (היום, Selets) שליד גרודנה. אביו בא ממשפחה מכובדת בוילנה. השושלת שלו מתחילה בגאון הרב דוד אשכנזי (נפטר 1645), שהיה ראש ישיבה בלמברג, פולין. לדברי פרופ' לואיס גינזברג [4], דוד אשכנזי יכול להיות זהה עם הרב דוד, בנו של מרדכי אשכנזי, המוזכר בספר כלילת יופי [5]. בנו של דוד, הרב משה קרמר (נפטר 1688), החזיק בתפקיד אב בית דין (הרב הראשי) של וילנה. בנו של משה קרמר, הרב אליהו (נפטר 1710), היה ידוע בתור "החסיד" בשל האדיקות שלו.

לרבי אליהו חסיד היו שלושה בנים: הרב יששכר בער (או יששכר דב), הרב צבי הירש (נפטר 1765) והרב משה (נפטר 1765). צבי הרש היה האב הקדמון של משפחות בולטות ריבלין עליאש, שהחזיקו עמדות המשפיעות בקהילת וילנה [6]. יששכר בער היה אביו של הרב שלמה זלמן, שהיה אביהם של חמישה בנים ובת. הבן הבכור היה הרב אליהו, הגאון מווילנה (1720-1797).

סבא רבא של הגאון - אליהו חסיד, היה נשוי לבת של משפחה רבנית אחרת בולטת. אשתו היתה בתו של הרב פתחיה בנו של הרב משה רבק'ש (Rivkas), הרב משה רבק'ש הגיע לווילנה מפראג במאה השבע עשרה המוקדמות. במהלך הטבח של הקוזקים בשנת 1655, ברח לאמסטרדם, שם השלים את החיבור שלו על שלחן ערוך שנקרא באר הגולה [7], ונפטר 1671.

האב הקדמון הידוע המוקדם ביותר של משה רבק'ש היה יוסף החבר, מקהילת אופן (מאוחר יותר בודפשט), אחד מחברי הקהילה היהודית של וינה, אשר הוגלה לפראג בשנת 1559 [8]. בנו של יוסף, הרב פתחיה (נפטר 1598), היה סופר הקהילה בפראג, כך גם היה בנו, הרב נפתלי צבי הירש. נפתלי צבי הירש סופר (נפטר פראג 1601) היה אביו של הרב משה רבק'ש.
אילן יוחסין של הגאון מוילנא



היחוס מצד הנשים
מעט מאוד ידוע על הסבתות של הגאון. קיימות שתי גירסאות לגבי זהותה של אשתו של נפתלי צבי הרש סופר. שפירא [9] כותב שנפתלי צבי הרש היה ממשפחת פאס, ורושם שם אשתו - רבקה, בתו של נתן מנדל, בנו של מאיר מקרקוב.


אבל זה כנראה לא נכון, מפני כמה סיבות, ראשית, צבי הרש פאס, הוא דמות היסטורית מוכרת, וידוע שהוא ובני משפחתו חיו בקרקוב, ואילו אביו של משה רבק'ש, התגורר בפראג, שם הוא החזיק בתפקיד סופר ה"קהל". וצבי הרש פאס, היתה לו משרה של פרנס (מנהיג הקהילה) בקרקוב. כהנא [10] מצטט את רשימות הילדים של צבי הרש פאס ושמו של משה רבק'ש אינו כלול ביניהם. נפתלי צבי הירש סופר נפטר בפראג בשנת 1601, ואילו צבי הרש פאס מתועד בפנקס הקהל בשנת 1632. לכן ניתן לראות כי שפירא בלבל שני אנשים. יתכן להסביר כי הבלבול נובע מהעובדה כי בנו של לייב פאס היה חותן (על ידי נישואיו הראשונים) של הרב גרשון אשכנזי מניקלשבורג ווינה (1615- 1693 , המחבר של עבודת הגרשוני), אשר קרא למשה רבק'ש מחותן שלו (כלומר, הילדים שלהם היו נשואים) בהסכמתו של גרשון לבאר הגולה [11].


המשך יבוא במאמר הבא, ובו תהיה התיחסות אל נושא יחוס משפחתו של הגאון מוילנא, כנצר משורש עבות - אילן יוחסין של דוד המלך.

הערות


[1] פרידמן חיים, Eliyahu's Branches (ענפי אליהו) - צאצאיו של הגאון מוילנה ומשפחתו. אבותינו, ניו ג'רזי ארה"ב. 1997.
[2] מאמרים מאת ניל רוזנשטיין ופאול יעקובי, בגליונות אבותינו לאורך השנים.
[3] מימון פישמן יהודה לייב, ספר הגר"א, ירושלים, 1954.
[4] גינצברג לואיס, Students Scholars and Saints (תלמידי חכמים וקדושים). ניו יורק, 1958.
[5] דמביצר חיים נתן, כלילת יופי. קרקוב 1888.
[6] קלויזנר ישראל, תולדות הקהילה העברית בוילנא, וילנה, 1935.
[7] רבק'ש משה, באר הגולה. אמסטרדם, 1661-1664.
[8] ריבלין אליעזר, ספר היחס למשפחת ריבלין. ירושלים, 1935.
[9] שפירא יעקב לייב, משפחות עתיקות בישראל. תל אביב, 1981.
[10] כהנא שמואל זנוויל, ענף עץ אבות. קרקוב, 1903.
[11] ראה התיחסות במאמר הבא.

המאמר המקורי בשפה האנגלית

הבלוג החדש של חיים פרידמן, על משפחתו של הגאון מוילנא

עץ משפחה של הגאון מוילנא - פרק ב 

עץ משפחה של הגאון מוילנא - פרק ג

עץ משפחה של הגאון מוילנא - פרק ד

 

16 תגובות:

  1. אני מעונינת ליצור קשר עם פרידמן חיים מניו גרסי כדי לודא את הקשר המישפחתי שלנו לגאון מוילנה

    השבמחק
    תשובות
    1. הגאון סבא של סבא של סבא שלי

      מחק
    2. רציתי לדעת מה השם משפחה של הגאון

      מחק
  2. האם משפחת ריזל הם צאצאים של הגאון מוילנא ?
    שמעתי גם על משפחת שכטר.

    השבמחק
    תשובות
    1. לטויבא בתו של הגר"א היה בן בשם אליהו ריזל

      מחק
  3. אלו מבניו של הגר"א ז"ל התחתן עם בתו של הר' אשר כהן הר"אש מטיקטין ושארשוב?

    השבמחק
  4. בתו של ר' אלעזר לנדא בן ר'יעקב משה מסלאנים בן ר' אברהם בן הגר"א, מדובר בבתו מזיווג ראשון עם מרת דבורה רויזא בת ר' יהודה הכהן, נישאה לר'דוד הכהן אשכנזי בזיווג ראשון שלו, והוא בן ר' אשר הכהן אשכנזי. הלא כה דברי שלמה לנדי דור תשיעי לגאון מוילנא בן אחר בן.

    השבמחק
  5. כיצד קוראים לבתו של ר' אברהם בן הגר"א?

    השבמחק
    תשובות
    1. בת אחת חנה שרלוט בת שניה נשואה לקנטרוביץ

      מחק
    2. היו לו שני בנות או בת אחת שהיתה נשואה פעמיים?

      מחק
  6. נכד אדם הראשון7 באפריל 2022 בשעה 14:14

    שלום וברכה רציתי לברר על חמיו של הגר"א ר' יהודה (לייב ) מקיידאן מי הוא היה וכו' \ סבי ר' מרדכי היילפרין-שווערדשארף היה חתנו של ר' יהודה מקיידאן וגיסו של הגר"א

    השבמחק
  7. מה המשפחה של הגאון מוילנא?

    השבמחק
  8. אני צאצאית של הגאון מוילנא

    השבמחק
  9. רציתי לדעת האם יש לו לגר"א צאצאים הייניץ?

    השבמחק
  10. איך ניתן לברר האם אישתי ששיכת למשפחת אורנשטיין ומרגובסקי הינה צאצאית של הגאון

    השבמחק