מחר, י"ט טבת תשע"ג, ימלאו מאתיים שנה
לפטירתו של הגאון רבי אריה לייב הכהן הלר, רב העיר סטרי, ומחבר ספרים רבים,
המפורסם שבהם הוא 'קצות החושן' על שלחן ערוך חושן משפט.
רבי אריה לייב נולד בעיירה קאליש הגאליציאנית,
לאביו רבי יוסף הכהן ולאמו מרת ניסל. כבר בבחרותו חיבר את הספר 'שב שמעתתא'. בצעירותו
נתמנה לכהן ברבנות העיר רוזניאטוב, שם היה דחוק בפרנסתו, וכפי המסופר לא היה בביתו
אף שלחן, אלא קרש רחב מונח על חביות היה משמש לו לשולחן, ובחורף היה שורר בביתו
קור עז, עד שהיה מוכרח לישב כל היום במיטתו תחת השמיכה, וכך היה יושב וכותב את
ספרו 'קצות החושן', ואת קסת הדיו היה מוכרח לשים תחת הכר, על מנת שהדיו לא יקפא. לאחר
שנתפרסם שמו בספרו, באה לו מעט רווחה, כאשר בשנת תקמ"ח נקרא לכהן בעיר סטרי,
בהמלצת רבי צבי הירש אב"ד לבוב. שם, בסטרי, חיבר רבי אריה לייב את ספרו אבני
מילואים, ושם כיהן ברבנות עד ליום פטירתו י"ט טבת תקע"ג.
תלמידים רבים היו לו, המובהק שבהם, הוא רבי אשר ענזיל
אבד"ק סטרי, ועוד אחרים שכיהנו ברבנות בערי גליציה.
וזה סדר יחוסו,
- אביו רבי יוסף הכהן היה נכבד בעמו וגדול בעירו - קאליש, בנו בעל קצות החושן, העיד בהקדמה לספרו, "מדבר מלטתני ומחלאים רעים ונאמנים דיליתני ולמות לא נתנני לא בצדקתנו ויושר לבבנו כי אם בזכות אבא מארי דעובדין וחד מבני עליה אאמ"ו מו"ה יוסף הכהן זצ"ל". רבי יוסף נפטר י"ג חשוון תקל"א. זוגתו מרת ניסל.
- [אביו, רבי חיים הכהן]
- אביו רבי יחיאל מיכל הכהן
- אביו רבי יהודה הכהן
- אביו רבי יחיאל מיכל הכהן מטוריסק, ראש ישיבה בק"ק טריסק שבגליל לודמיר.
- אביו רבי יעקב יוסף הכהן מפראג זוגתו מרת רייזל בתו של הגאון רבי יום טוב ליפמן הלר בעל התוספות יום טוב.
- אביו, כפי הנראה היה רבי ישראל יחיאל כ"ץ למשפחת רפופורט
אחד מאחיו של רבי אריה לייב התפרסם אף הוא בזכת
ספרו, ובזכות צאצאיו הרבים בחבל מארמרוש, הוא רבי יהודה כהנא מחבר הספר קונטרס
הספיקות, אשר מצאצאיו נסתעפה משפחת כהנא המורחבת עד ימינו.
מצאצאיו של בעל קצות החושן ידועים לנו שני בנים
ובת, ואלו הם:
- רבי יוסף דב כהנא, אב"ד קלסנא, קשונעז, וואדיסלב, אביו הביא ממנו חד"ת בספר אבני מלואים, סימן נ"א, ויש ממנו גם בשאר ספרים. נפטר י"ט אדר תר"ג ומנוחתו בווידיסלאב. אבי רבי חיים אריה הלר, אבי רבי דב הלר, אבי חיים אריה לייב כהנא, חותנו של הרב פנחס מילר, רבה של נצרת עילית, שנפטר לפני כעשרים שנה.
- רבי דוד הכהן, עסק בהדפסת ספרי אביו, והקדמתו נדפסה בראש ספריו.
- אשת רבי שלמה יהודה הכהן רפופורט, אב"ד טרנופול, משנת תקצ"ז, ואחר שלש שנים, עבר לכהן כרבה של פראג הבירה. עד לפטירתו בשנת תרכ"ח. רשי"ר נמנה על ראשוני המשכילים, ההגדה מספרת כי בעת אשר נתן הגאון בעל הקצות את בתו להחכם שי"ר כבר הי' משכיל, ואולם חותנו לא ידע מזה, וכאשר הגיע השמועה לאזני הגאון רבי ארי' ליב כי חותנו יודע לדבר צרפתית רגז ושחק, ואמר בשחוק מהול ברגז, יודע אני בחתני כי מדבר הוא לפעמים דברים בטלים, כסבור הייתי שרק בשפה אחת ידבר הבל, ועתה, אהה! גם בשפת צרפתית ירבה שיחה...
טעות נפוצה, משייכת גם את רבי צבי הירש הלר אב"ד אונגוואר כבנו של בעל קצות החושן. אף ששם אביו היה אריה לייב, בכל אופן הוא אינו בנו של הקצות, כי הוא כלל לא היה כהן.
בענין מה שהבאת שכאילו הקצה"ח התבטא כלפי חתנו שי"ר, כבר הוכח (במאורי גאליציה ועוד) כי שי"ר לא נשא את בת הקצוה"ח כשהיה בחייו אלא לאחר טירתו, כי כאשר נפטר הקצוה"ח היה שי"ר כבכן עשר שנים בלבד.
השבמחקומאידך זה מראה שלא נחשוב שכאילו הקצוה"ח בחר בכזה חתן (שאינו ראוי).
תודה על דבריך.
מחקלא ראיתי את דבריו של וונדר.
אומנם, כן שמתי לב, ששי"ר האריך ימים הרבה אחרי בעל הקצות, למעלה מחמישים שנה.
זה לא נכון שי"ר נולד ב1790 או אולי לפני זה אם כן הי-ה למעלה מ20 שנה בפטירת חותנו
מחקהאם ידוע על עוד אח של הקצות ???
השבמחקכן.
מחקהאם אתה אכן נכד של אח?
היו לו שלשה אחים
מחקהאם היה לר' יעקב יוסף הכהן חתן התוספות יום טוב. אח אברהם מחבר ספר איתן האזרחי?
השבמחקאכן, ישנה השערה שר' יעקב יוסף היה אחיו של ר' אברהם מחבר איתן האזרחי.
מחקאלא שהעניין עדיין לא ברור אצלי בוודאות.
לכן כתבתי למעלה: "כנראה" שאביו של ר' יעקב יוסף היה ר' ישראל יחיאל, שהוא ידוע כאביו של בעל איתן האזרחי.
האם ידועים שמות נכדיו של הקצות החושן? ילדיו של ביתו ושל השי"ר?
השבמחקלי לא ידועים שמותיהם.
מחקאבל היות והוא חי בפראג, אני מאמין שאפשר לברר את פרטי משפחתו.
ניתן למצוא הכל באינטרנט, ראשית חפש את ה-Tosefus' ודרכו תוכל למצוא את כל שושלת היוחסין, אחורה וקדימה
מחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
מחקתודה עוזיאל,
מחקכתוב שם שהוא בן ר' דוד הכהן. והוא כאביו, הנזכר כאן למעלה, עסקו בהדפסת ספרי רבנו. הקצות, אבני מילואים, ושב שמעתתא.
שם בתו פרידא
מחקאני נכד הקונטרס הספיקות דרך בנו יחיאל כהנא הלר אב"ד סלקה בכמה מגילת יוחסין משפחת כהנא כתב שהיה חתן רבי כתריאל אב"ד סלקה האם יש למע"כ מידע אודותיו ויחסיו למעלה?
השבמחקהאם היה הקונטרס הספיקות נכד בעל סמיכות חכמים? ( נ"ב כתבת למעלה שזקנו של הקונט"ס חתן התוס' יו"ט היה באפשרות אח לאיתן האזרחי אשר יחוסו הוא לבית ראפפורט ואולי גם להסמיכת חכמים... ) ובתולדות רבי יהודה מודרן נכד הקונטרס הספיקות מח"ס פרי העץ כ' שהיה נכד הסמיכת חכמים
השבמחקלא ידוע לי על יחוס הקונטרס הספיקות לסמיכת חכמים.
מחקואולי לשתי השאלות ששאלת תשובה אחת.
דהיינו, שיחוס למשפחת הסמיכת חכמים, עובר דרך רבי כתריאל אב"ד סלקה.
אולם, אני אינני יודע את יחוסו של רבי כתריאל.
ב'פרי העץ' שזכרת כתוב שר' יהודה מודרן היה נכד הסמיכות חכמים (ע"י יחוס עצמו) ולא שהקונטרס הספיקות היה נכד הסמיכות חכמים.
מחקתודה רבה. אני נכד הקונטרס הספיקות דרך בנו רבי יחיאל אבי יהודה יעקב כהנא האם יודע מי היה חותנו? וליהודה יעקב היה בן ה"ה זקני ר' צבי אלימלך כהנא אשר רובם של משפחת כהנא לבית סיגט סאטמר נכדיו הם האם יודע מי היה חותנו?
השבמחקאודות רבי יהודה יעקב כהנא, מצאתי כתוב שהיה חתן דודו רבי נחמן מסיגט.
מחקIs the Heller family home town Kalisz now in Poland or is it Kalusz now in the Ukraine?
השבמחקקאליש הגאליציאנית, היא אינה קאליש הפולנית, אלא קאליש האוקראינית.
מחקהוספה קטנה: רבי יוסף דב כהנא נפטר אדר שני
השבמחקתודה רבה על ההוספה.
מחקמקור?
מחקמצאתי בבית החיים באונגוואר ציון מרדכי בן יוסף כץ אחיו של קצות החושן, ב' חשון
השבמחקללא ציון שנה.
האם ידוע על אח זה פרטים והאם יש צאצאים?
בברכה
roseyitz@gmail.com
שמי יוסי גרין ואני נכד של הרב מרדכי בן יוסף הנזכר... מצאצאיו הרב יהודה גרינפלד מסמהיאלי ובנו הרב שמעון גרינפלד מסמיהיאלי מחבר ספר שו"ת מהרש"ג...
מחקיש לי ספר עם חתימת רבי יחיאל כהנא אב"ד סלקה ובנו רבי כתריאל למכירה
השבמחקאני נכדם ר' יחיאל ובנו כתריאל. האם ניתן לקבל צילום של החתימה aryest@gmail.com
מחקהאם ידוע על איזו קרבה בין הקצות לבין תלמידו המהריא"ז ענזיל
השבמחקיש בידי קטע מחיבור בכתב יד "יד יקותיאל" , מישהו יודע במה מדובר? כתב היד משנות הת"ק.
השבמחקתודה
השבמחקיעוץ עסקי
למה יש שכתבו שהיא"צ של הקצות הוא כז תשרי
השבמחקיאצ"ט של הקונטרס הספיקות כ"ז ניסן (תקע"ט) כן כתוב על מצבתו בסיגוט
מחקאשתו של מוהר"ר רבי אברהם רוזנפלד (מכפר אירבע ע"י מ' סאלקא) מרת בריינדיל הייתה ממשפחת היחס כהנא מיוחסת עד רבינו הקונטרס הספיקות מוהר"ר רבי יהודה כהנא. הקונטרס הספיקות מיוחס לבעל התוספות יום טוב .
השבמחקמי יוכל לעזור בהקדמת ספר עץ אפרים ומקורות נוספים מופיע
השבמחקאשתו של מוהר"ר רבי אברהם רוזנפלד (מכפר אירבע ע"י מ' סאלקא) מרת בריינדיל הייתה ממשפחת היחס כהנא מיוחסת עד רבינו הקונטרס הספיקות מוהר"ר רבי יהודה כהנא. הקונטרס הספיקות מיוחס לבעל התוספות יום טוב .
מי יכול לדעת דרך מי מיוחסת אותה מרת בריינדל לרבי יהודה כהנא בעך קוונטרס הספיקות אולי דרך רבי יחיאל שהיה בכפר סלקא סאלקא
בברכה
היכן המקור שנפטר ביום י"ט טבת???
השבמחקראה זה פלא: בהקדמה לספר אבני מלואים כותב נכדו ר' אשר מרדכי שזקנו נפטר ביום ב' י"ט טבת תקע"ג. אם הי' י"ט ביום שני נמצא שעשרה בטבת חל בשבת וזה לא יתכן.בלוח כתוב שי"ט טבת חל ביום ג'. עוד פלא שבמכתב של תלמידו ר' ענזיל כתוב שנפטר בי"ט אדר (ביום ב') זה ראה סתם טעות הדפוס שא"כ חל פורים ביום ד' וגם זה אי אפשר. בשנה ההיא
מחקחל י"ט אדר ביום א. וגם היתה שנה מעוברת.
עי' בזכרון לראשונים שכתב כי זמן פטירתו במחלוקת שנויה
מחקאולי יום ב' שכתבו היינו אור ליום ג'. אולי צ"ל י"ט אדר ב'. וצ"ב
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=29048&st=&pgnum=12
אגב עיי"ש כי גם בנו הג"ר יוסף דוב נפטר ביום י"ט אדר תר"ג, אך גם אותה שנה היתה מעוברת ואינו כותב באיזה אדר
המקור לכ"ז תשרי הוא במליצי אש.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
השבמחקהיכן המקור ליחוסו של ר' חיים ארי' כהנא (חותנו של הר פנחס מיללער) אל בעל קצות החושן??
השבמחקלפי ידיעתי כל משפחת כהנא מסיגעט והסביבה מתייחסת רק אל אחיו, הקונה"ס ור' מרדכי
אמת שמשפחת כהנא ממרמורוש אינם נכדי הקצות, רק נכדי אחיו.
מחקאמנם הי' להקצות בן אחד (ששמו נעלם מכותבי תולדותיו), שממנו יש צאצאים הרבה ממרמורוש
להקצות הי' עוד בן ר' זעליג
מחקכך כתב הגאון ר' יהודה יואל דייטש
זצ"ל אב"ד גאניטש
מה שכתב למעלה - לאחר שנתפרסם שמו בספרו, באה לו מעט רווחה, כאשר בשנת תקמ"ח נקרא לכהן בעיר סטרי, בהמלצת רבי צבי הירש אב"ד לבוב.
השבמחקצ"ל להיפך, שבהסכמת רבי צבי הירש אב"ד לבוב על ספרו קצות החשן בשנת תקמ"ח, כתב שנקרא לכהן בעיר סטרי.
אגב, אחר כמה שנים שישב בסטרי, נתמנה שם לאב"ד סטריא והגליל.
איך ר' יוסף הכהן כ"ץ קשור ל"סמיכת חכמים"?
השבמחק