במאמר הקודם הזכרנו את יחוסו של של רבי ישעיהו הורוביץ ראב"ד ומ"מ בלבוב, המגיע עד השל"ה, אולם סדר הזמנים לא כל כך הגיוני. הוכחנו כי לפי סדר היחוס המובא בספרים, לא יתכן כי רבי ישעיה נולד לפני תמ"ט, ומשכך הוא ובנו שנפטרו בשנים תצ"ב ותצ"ט בהתאמה, היו צעירים לימים, דבר שאינו מופיע על מצבתם. ובעיה נוספת, מי שאמור להיות בנו של רבי ישעיה - ר' שמעריל, מופיע חתום במסמכים שונים כבר משנת תע"ז בין נכבדי העיר, והלא אף אם נניח שר' ישעיה התחתן מיד בהיותו בן שלש עשרה ומיד נולד לו בנו שמעריל, בכל אופן בשנת תע"ז הוא לא היה בן יותר משלש עשרה שנים, וכיצד באה חתימתו לצד חתימת גדולי העיר.
מעתה עלינו לשוב ולהתבונן אחר מקור הדברים, כדי
לדעת מהיכן נלקח יחוסו של רבי ישעיהו הורוביץ מלבוב, האם יש לזה מקור אמיתי
ומהימן, או שמא זו השערה שאין לה בסיס.
נצא לדרך,
במגילת יוחסין שנדפסה בסוף ספר 'דעת לנבונים', מונקאטש
תרנ"ט, כותב ר' משה יעקב שווערדשערף בסי' עא "אשתי הצנועה ... מרת שרה תחיה
נשאתיה ביום י"ד אב שנת תרל"ח, היא אחותה של הרבנית מרת יענטא תחיה, אשת
גיסי הרב הגאון ... מ"ה יעקב שור ... אב"ד קיטוב, המה בנות חותני המנוח התורני
הנגיד הנדיב מו"ה שאלתיאל אייזק הלוי הירש [שטרנהל] ז"ל מקאלאמעא נפטר ביום כ"ח
חשון שנת תרל"ו..." ובהמשך בסי' עז, כותב עוד, "וחמותי אשת חותני המנוח
הצדקת מרת רבקה ע"ה, נפטרה יום אחרון של פסח שנת תרמ"ה. בת הנגיד החריף מו"ה
מרדכי הלוי איש הורוביץ מסטאניסלאוו, בן הנגיד המופלג בתורה ויראה מו"ה אלכסנדר
זיסקינד הלוי איש הורוויץ, בן הג"מ אליעזר הלוי איש הורוויץ אב"ד סקאליט,
שהיה מגזע הקודש דור ששי להג"מ ישעיה הלוי איש הורוויץ בעל השל"ה".
ארבע שנים לאחר מכן, בקראקא, הדפיס ר' שמואל זנוויל
כהנא את ספרו 'ענף עץ אבות', ובו הוא מפרט את כל אילן היוחסין שלו בצורה מסודרת דור
אחר דור עם פרטים רבים על כל אחד מן האישים, ובשני חלקים, חלק השרשים - הם אבותיו ואבות
אבותיו, וחלק הענפים - הם צאצאי אבותיו בהרחבה.
בחלק השרשים הוא מתחיל את יחוסו מצד אבי אמו - שיינדל - ר' אליעזר ליפא הורוביץ מסטניסלב. וזה לשונו: הרה"ג המפורסם מוהר"ר אליעזר ליפא הלוי הורוויץ נ"י, בן הרה"ג המפורסים מוהר"ר ישראל אברהם הלוי הורוויץ ז"ל, בן הרה"ג הר' אליעזר הלוי הורוויץ ז"ל, בן הרב החסיד המפורסם מוה"ר יקותיאל זיסקינד הלוי הורויץ, בן הג"מ משה אליעזר הלוי הורוויץ אב"ד סקאליט, בן הג"מ שמריה שמעריל הלוי הורוויץ ר"מ וראב"ד ומ"מ בלבוב, בן הג"מ ישעיה הלוי הורוויץ ז"ל ראב"ד ומ"מ בלבוב, בן הג"מ אברהם הלוי הורוויץ דיין ומנהיג בעיר פוזנא בן הג"מ ישעי' הלוי הורוויץ ז"ל אב"ד פפד"מ פוזנא בן וכו' עד השל"ה.
בחלק השרשים הוא מתחיל את יחוסו מצד אבי אמו - שיינדל - ר' אליעזר ליפא הורוביץ מסטניסלב. וזה לשונו: הרה"ג המפורסם מוהר"ר אליעזר ליפא הלוי הורוויץ נ"י, בן הרה"ג המפורסים מוהר"ר ישראל אברהם הלוי הורוויץ ז"ל, בן הרה"ג הר' אליעזר הלוי הורוויץ ז"ל, בן הרב החסיד המפורסם מוה"ר יקותיאל זיסקינד הלוי הורויץ, בן הג"מ משה אליעזר הלוי הורוויץ אב"ד סקאליט, בן הג"מ שמריה שמעריל הלוי הורוויץ ר"מ וראב"ד ומ"מ בלבוב, בן הג"מ ישעיה הלוי הורוויץ ז"ל ראב"ד ומ"מ בלבוב, בן הג"מ אברהם הלוי הורוויץ דיין ומנהיג בעיר פוזנא בן הג"מ ישעי' הלוי הורוויץ ז"ל אב"ד פפד"מ פוזנא בן וכו' עד השל"ה.
הנה זה פלא, את מה שלא ידע ר' משה יעקב שווערדשערף,
ידע ר' שמואל זנוויל כהנא, ומנין היתה לו הידיעה הזו? נרד אל ההערות בתחתית הספר, ונגלה
מה מקורו. וזה מה שהוא כותב בהערות: בהערה מספר 5, אודות ר' משה אליעזר אב"ד סקאליט
הוא כותב, "בעהמח"ס דמשק אליעזר כתב יד, כן כתב במגילת יוחסין כתב
יד לאבי זקני ה"ר ישראל אברהם הורוויץ ז"ל הנ"ל, ובסדר היחוס הנדפס
בסוף ספר דעת לנבונים ... לא הביא בן מי היה". ובהערה הבאה אודות ר' שמעריל
הוא כותב כך, "מגזע מישרים דק"ק לבוב, דור חמשי לרבינו השל"ה ז"ל"
כן כתב במגילת יוחסין כתב יד הנ"ל, ולא נזכר שם שם אביו, ואחרי רוב עמל ויגיעה
רבה עלתה בידי, למצוא החמשה דורות מאתו ועד רבינו השל"ה ז"ל, אשר לא נזכרים
לא במגילת יוחסין כתב יד, ולא בספר דעת לנבונים.
והנה לפי החשבון אשר נחשוב כ"ה שנים לכל דור, חי הגאון הזה בסוף המאה החמישית לאלף הזה, וכאשר מבואר במגילת יוחסין כתב יד הנ"ל, היה מקום משכנו בעיר לבוב, ועיין בספר אנשי שם להרה"ח ש' באבר נ"י סי' תקנ"ד והביא שם תולדות גאון אחד בשם הזה, וככאשר הביא שם, נמצאה הרבה פעמים חתימת ידו בפנקס הקהל דעיר לבוב משנת תע"ג עד שנת תצ"א, והנה אין כל ספק, כי זה הוא המובא במגילת יוחסין כתב יד הנ"ל, כי הוא היה באמת דור חמישי לרבינו השל"ה ז"ל, כאשר יבואר בסימנים הבאים". ובהערה הבאה אודות רבי ישעיהו הורוביץ דידן הוא כותב, "מובא ג"כ בס' אנשי שם הנ"ל, ואין ספק כי הוא היה אבי אא"ז הג"מ שמעריל, כי גם על מצבת בנו חרות עליו התואר 'מגיד מישרים' ומהתימא על הרה"ח הנ"ל כי לא הרגיש בזה".
והנה לפי החשבון אשר נחשוב כ"ה שנים לכל דור, חי הגאון הזה בסוף המאה החמישית לאלף הזה, וכאשר מבואר במגילת יוחסין כתב יד הנ"ל, היה מקום משכנו בעיר לבוב, ועיין בספר אנשי שם להרה"ח ש' באבר נ"י סי' תקנ"ד והביא שם תולדות גאון אחד בשם הזה, וככאשר הביא שם, נמצאה הרבה פעמים חתימת ידו בפנקס הקהל דעיר לבוב משנת תע"ג עד שנת תצ"א, והנה אין כל ספק, כי זה הוא המובא במגילת יוחסין כתב יד הנ"ל, כי הוא היה באמת דור חמישי לרבינו השל"ה ז"ל, כאשר יבואר בסימנים הבאים". ובהערה הבאה אודות רבי ישעיהו הורוביץ דידן הוא כותב, "מובא ג"כ בס' אנשי שם הנ"ל, ואין ספק כי הוא היה אבי אא"ז הג"מ שמעריל, כי גם על מצבת בנו חרות עליו התואר 'מגיד מישרים' ומהתימא על הרה"ח הנ"ל כי לא הרגיש בזה".