יום חמישי, 30 באפריל 2015

יחוסו של הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל


לפני כחודש, עת נפטר הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר, כתבנו בקצרה, את יחוס משפחתו. את אילן היוחסין מצד אביו ומצד אמו, ואולם, יש להרחיב ולספר, כיצד מגיע אילן היוחסין שלו, אל גדולי ישראל. כי הלא ידוע ומפורסם, וכן כתבו כותבי תולדותיו ומספידיו, שהרב וואזנר היה מצאצאי הפנים מאירות ומצאצאי רבי יהונתן אייבשיץ, ולא פירטו כיצד. ומן הסתם סמכו כל הכותבים על הבלוג תולדות ושורשים, שבו יסופר על יחוס משפחתו של הרב וואזנר, ומשכך, צריכים אנו לעסוק בנושא.

לכן ערכתי כאן, מאמר נוסף ליחוסו של רבי שמואל הלוי וואזנר, כולל גילויים מרתקים, כגון צילום ההזמנה לנישואיו של הגר"ש וואזנר, ופרטים מרתקים על בית אבותיו.
תחילה אצרף כאן צילום של ההזמנה לנישואיו של הרב וואזנר, שהיו ביום ל' ניסן תרצ"ז. הזמנה זו פורסמה בפורום שורשים משפחתיים בתפוז לפני למעלה מעשר שנים.


הזכרנו את יחוסו מצד אביו, ונזכירו שוב בקצרה עם הוספת אי אלו פרטים,
  • אביו רבי יוסף צבי הלוי וואזנר, נולד ביום י"ג ניסן תרמ"א, זוגתו מרת רחל לבית שיף, הוא נפטר [נהרג על ידי הנאצים שהשתלטו על אוסטריה] ביום כ"ב אלול תרצ"ח ומנוחותו בבית החיים בוינה, זוגתו האריכה ימים אחריו, ונפטרה ביום כ"ו אלול תשכ"ח בארצות הברית והובאה לקבורה כאן בבני ברק.
    רישום אודות לידתו של ר' יוסף צבי וואזנר, בכתב יד אביו ר' בנימין זאב
  • אביו הגביר רבי בנימין זאב הלוי וואזנר, נולד בשנת תרט"ו, זוגתו מרת צארטל לבית הרצוג, נפטר כ"ו תשרי תרצ"ד, וזוגתו צארטל נפטרה ביום ז' אדר תרפ"ט, ומנוחתם זה לצד זה בסערדהאלי.
  • אביו הגביר רבי מאיר  הלוי וואזנר ראש הקהל דק"ק סערדעהאל, זוגתו מרת פייגלא [לבית פליישמן], נפטר בצעירותו עשרה בטבת תרל"ד, והיא נפטרה ו' חשוון תרע"ו.
  • ושם אמו גיטל. [ישנם מקורות המציינים, כי אביו של ר' מאיר היה ר' יוחנן בן ר' אלחנן].

ואצרף כאן תמונת בני המשפחה, שקבלתי מהגברת חוה אהרן, תמונה שצולמה, בנישואי דודתו של הגר"ש וואזנר - בתו של ר' בנימין זאב וואזנר - הכלה אסתר, עם החתן מרדכי מנדל. בתמונה זו יושבים בשורה הראשונה, החתן והכלה עם הורי הכלה ר' בנימין זאב וואזנר ורעייתו צארטל, ומאחור נראה עומד ר' יוסף צבי אביו של הרב וואזנר, הנמוך מבין העומדים מאחור, שנראה כעומד יותר קרוב מהאחרים.
.
משפחת וואזנר מסערדהאל
ועתה נוסיף מעט מידע על משפחת אם אביו של רבי שמואל וואזנר, כפי שנתקבל גם הוא מהגברת חוה אהרן, שחוקרת את תולדות המשפחה שנים רבות.

אשת רבי בנימין זאב וואזנר, מרת צארטל (צילה) הנ"ל
  • אביה ר' מרדכי יהודה הרצוג, זוגתו מרת טויבה לבית גרינוואלד.
  • אביו ר' יעקב הרצוג, זוגתו מרת שרל.
  • אביו רבי מאיר חיים הרצוג, נפטר ט"ו שבט תר"מ.
  • אביו ר'מנחם.
  • אביו ר' יוחנן.
  • אביו רבי משה מנדל'ס הראשון של וורבוי. [אציין כי נשמט מרשימת רבני ווערבוי שערכו במכון ירושלים במבוא לאחד מספריהם]. וזה נוסח מצבתו,  "פה ספון טמון הוא אדונינו מורינו ורבינו הרבני משה מנחם'ס עאל בריש עמא צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל, יצא נשמתו יום ד' כ"ד כסליו תקכ"ז, יתעלה נשמתו למעלה למעלה .... אמן תנצב"ה".

אשת ר' מרדכי יהודה הרצוג, מרת טויבה הנ"ל, 
  • אביה הנגיד רבי יהושע פאלק גרינוולד מק"ק ברעזאווא, וזוגתו מרת חיה שרה לבית הברפלד, היא נפטרה ביום י"ח חשוון תרס"ג, ומנוחתה בק"ק סאטמאר, סמוך לאוהל בו קבור בנם האחר המפורסם, הוא הגאון רבי יהודה גרינוואלד אב"ד סאטמר בעהמ"ח זכרון יהודה.
רבי יהודה גרינוואלד
אשת ר' יהושע פאלק גרינוולד, מרת חיה שרה הנ"ל
  • אמה מרת יענטל לבית ליסק  
  • אביה ר' יהודה ליסק.

את המאמר הבא אי"ה, ניחד ליחוסו של הרב וואזנר מצד אמו, יחוס שמגיע לגדולי עולם, וכאמור מסתעף ועולה עד לרבינו בעל הפנים מאירות, ולגאון רבי יהונתן אייבשיץ.

3 תגובות:

  1. אביו הגביר רבי בנימין זאב הלוי וואזנר, נולד בשנת תרט"ו, זוגתו מרת צארטל לבית הרצוג, נפטר כ"ו תשרי תר"צ, וזוגתו צארטל נפטרה ביום ז' אדר תרצ"ג, ומנוחתם זה לצד זה בסערדהאלי.
    וכן הוא בספר בית העלמין של קהילת דונאסרדאהלי

    http://sammlungen.ub.uni-frankfurt.de/cm/periodical/pageview/2636557

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה נמצא המאמר על היוחסין מצד אמו של הרב ווזנר
      כמו"כ האם אתה יודע איפה יש מפה של בית העלמין של סרדהלי?

      מחק
    2. לא ידוע לי היכן יש מפה.
      המאמר נמצא כאן: toladot.blogspot.com/2015/05/normal-0-false-false-false-en-us-x-none.html

      מחק