יום שני, 12 ביולי 2010

מי חותנו של רבי אריה לייב אב"ד דובענקי?

בנו של רבי צבי הירש אב"ד הלברשטאט בעל מחבר 'כוס הישועות', היה רבי יהודה אריה לייב אב"ד דובענקי.

בתולדות המחבר שנדפסו, בספרו 'כוס הישועות', ובספרו 'עטרת צבי', [שם בקונטרס מיוחד בשם תפארת צבי], נכתב כי בנו רבי אריה לייב היה חתן ר' יחיאל מרגליות אב"ד קאוולי והוראדנא.

רבי יחיאל מרגליות, היה מתלמידי הבעל שם טוב הקדוש, והיה בנו של ר' שמואל שמעלקא מרגליות אב"ד קאוולי. ואין לבלבלו עם רבי יחיאל ממיקאלייב שאף הוא היה תלמיד הבעש"ט.


גם בהקדמה לספר 'זכותא דאברהם', ובהקדמה לספר 'אמרי יהושע' - שהם מצאצאי ר' נפתלי הירץ הלברשטטר בן ר' מאיר אב"ד אופלין בנו של ר' אריה לייב אב"ד דובענקי - כותבים שהם נכדי ר' יחיאל מרגליות מהוראדנא, אומנם לא כתבו כיצד הם מצאצאיו, אך אין הרבה אפשרויות.


אבל, מאיר וונדר בספרו 'חכמי גליציה' ב, עמ' 605, כתב אודות ר' אריה לייב אב"ד דובענקי, שהיה נשוי למרת כונה בת ר' מרדכי צבי הירש אב"ד ווסלויץ חתן ר' משה דוברישש מחעלם ובן ר' זאב וואלף הכהן (חתן ר' אבא מארי) בן ר' אריה לייב בן ר' משה כץ אב ד ויסוקי ולוצק חתן ר' יהודה קצנלבוגן בר מאיר בר שאול וואהל.


גם ר' מנדל ויזניצר, במאמרו המקיף לתולדות ר' יחיאל מרגליות שפרסם בקובץ נחלת צבי, י, לא הזכיר את רבי אריה לייב בין חתניו של ר' יחיאל מיכל.


עוד מעניין, כי במגילת יוחסין שנדפסה בראש ספר שפתי צדיקים, כתוב שר' ליבוש אב"ד דובענקי היה חתן ר' העשיל פרנס, ר' העשיל פרנס זהו ר' יהושע העשל הלפרין בן ר' מאיר הלפרין חתנו של הט"ז.

ובמקום אחר, מצאתי כתוב שבנו של ר' אריה ליב - ר' מאיר אב"ד אפאלין הוא זה שהיה חתן ר' יהושע פרנס.


עם מי האמת?

4 תגובות:

  1. לא היה חתן ר׳ יחיאל מהוראדנא, כי המקור הוא ס׳ זכותא דאברהם, ושם כתוב רק שנכדו ר׳ הירצל מלבוב הי נכד ר׳ יחיאל, ואינו בהכרח שר׳ ליבוש היה חתנו.
    לא היה חתן ר׳ צבי הירש מוואסלויץ, שהרי במקור מג״י לרש״י היילפרין, כתוב שנו של ר׳ ליבוש נשאה לאשה - והרי היא ערוה לו.
    נשארת רק במקור יחיד שר׳ ליבוש נשא את ר׳ העשיל פרנס לו לאשה.

    השבמחק
  2. מסקנה שלי:
    לר' ארי' לייבוש מדובענקא היה בן ר' מאיר מאופלין, ולו שני בנים ר' יעקב ור' יחיאל, עצם זה שקוראים לו מאיר הוא אסמכתא לזה שאביו היה תחן ר' העשיל פרנס, שאבי ר' העשיל פרנס היה הרה"ק ר' מאיר מלובלין, ומן הסתם נקרא על שמו.
    אסמכתא שניה שיש לנו כאן הוא שמן הסתם לא היו דורות מאוחרים חתנים אצל נכדי ר' יחיאל מהוראדנא, אלא ר' מר' מאיר ולמעלה, משום שלר' מאיר כבר יש בן בשם ר' יחיאל, ולא ידוע על אבות אחרים בשם זה, א"כ כנראה שר' מאיר הוא זה שהיה חתן אצל משפחתו של ר' יחיאל מהוראדנא, עכשיו השאלה אצל איזה מצאצאיו של ר' יחיאל היה חתן (לפי סדר הדורות הוא כנראה נכדו), ולפי סדר הדורות מסתבר שהיה זה ר' יעקב ליברזון (בן ר' ליבער הגדול מברדיטשוב) חתנו של ר' יחיאל, שהיה חותנו של ר' מאיר, ואסמכתא לכך אני לוקח מזה שבנו השני של ר' מאיר קראו לו יעקב, א"כ יוצא שהיה גם נכד של ר' ליבער הגדול.
    אם יש משהו שיכול למצוא סימוכין נוספים אשמח לשמוע.

    השבמחק
    תשובות
    1. רבי יעקב ליברזון לא היה חתן רבי יחיאל ממיקולאייב?

      מחק