יום שני, 5 ביולי 2010

רבי יוסף אב"ד פודקאמין או אב"ד זלאטשוב?

מי היה סבו של הרה"ק ר' משה לייב מסאסוב?


בשבוע שעבר העלינו כאן שאלה אודות יחוסו של הרה"ק רבי משה לייב מסאסוב, אבי משפחת ערבליך המפורסמת עד ימינו. ומצאצאיו ישנם עוד הרבה משפחות, הגר, שפירא, רבינוביץ, ציינוירט, ועוד, ובהם רבנים ואדמורים מפורסמים.

כתשובה לשאלתי, הפנה את תשומת לבי, ידידי הרב נפתלי אהרן וקשטיין, ראש המאגר העולמי לכתבי היוחסין בישראל, שבאחת מכתבותיו האחרונות במדור ויתילדו בעיתון המודיע, הוא נגע בשאלה זו, וכך הוא כתב בעיתון:

‫יחוסו של הרבי ר' משה לייב מסאסוב, נכתב על ידי החוקר הבקי ביוחסין, רבי אברהם איטינגא מדוקלא, במגילת יוחסין שנדפסה בספר: "תורת מנחם" מונקאטש תרס"ג.

‫בין היתר, הוא מייחס את הרה"ק הרבי ר' משה לייב מסאסוב, כבנו של "הרב הגדול מו"ה יעקב ‫מבראד, בן הרב הגאון הצדיק מו"ה יוסף אבד"ק זלאטשוב, נכד לאא"ז הרב הגאון רשכבה"ג מו"ה‬ ‫יהושע העשיל זצ"ל אבד"ק קראקא הנודע בשם קדשו רבי ר' העשיל".‬ ‫ובהערה ד' מוסיף אודות ר' יעקב: "הי' נקרא בבראד בפי כל בשם 'ר' יעקב ר' איציק ר' ארונש‬ [אהרן'ס. נא"ו], על שם חותנו ר' איציק הנזכר, שהי' מצד אמו נכד להג"מ יעקב שור אבד"ק בריסק‬ ‫דליטא, ומצד אביו להג"מ שמואל סג"ל אבד"ק רישא, נכד הגאון מגיני שלמה, ובשם הגדולים‬ ‫החדש חלק א' אות י' סימן קע"ד כתב שאבי הרה"ק מו"ה משה לייב זצ"ל הי' הג"מ יעקב אבד"ק‬ ‫איטינגא, וטעות גדול הוא". עד כא לשונו לענינינו.‬

‫יש לציין שקשה להטיל ספיקות בבקיאותו של ר' אברהם איטינגא ביחוסו של רבי יעקב‬ ‫מבראד אבי הרבי ר' משה לייב, מחמת שר"א גר בבראד, והכיר היטיב את תולדות גדוליה, וראה‬ ‫והתבונן בנוסח מצבותיה , כידוע לכל מי שעסק בכתביו של ר' אברהם.‬

‫מכאן והלאה, יש להעמיק ולהרחיב עוד בגודל יחוסו של רבי משה לייב למעלה בקודש. ע"כ.


רק אוסיף עוד על דבריו של הרב ווקשטיין, ואכתוב, כי רבי אברהם איטינגא אף כתב [או תכנן לכתוב] ספר מיוחד על תולדות חכמי בראדי, בשם 'אנשי מופת', והוא מזכירו פעמים רבות בכתביו. אכן, אין בקי כמותו בתולדות חכמי בראדי, והנראה שגירסתו היא הנכונה, ולא כפי הגירסא שהבאנו שאביו של ר' יעקב, היה ר' יוסף אב"ד פודקאמין.

נותר לנו אם כן, לברר, מי היה ר' יוסף אב"ד זלאטשוב? כיצד היה מצאצאי הרבי ר' העשל מקראקא?

עוד צריך לברר אודות חותנו של ר' יעקב, אבי אמו של ר' משה לייב מסאסוב, הוא רבי איציק ר' ארונש מבראד, נכתב אודותיו שמצד אביו היה נכד ר' שמואל הלוי אב"ד מעזריטש ורישא, ומצד אמו היה נכד ר' יעקב שור אב"ד בריסק. האם יש מי שיודע את יחוס אבותיו המדוייק של ר' איציק זה?

3 תגובות:

  1. ושאלה נוספת העולה מ-"תורת מנחם" הנזכר, כיצד היה ר' יוסף מזלאטשוב "אביו זקנו של הגה"ק מאפטא זי"ע", מקורו בכת"י של יקותיאל זלמן שור, ומעיר על כך איטינגא - "ולא נודע לי איככה".

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  3. שלום

    יש לי עוד ראיה שאברהם אטינגא צדק משום שיש איזשהו הסכמה שחתומים עליו חמשה גדולים שרמ''ל כותב שם שנים מש''ב חתמו עליו ולפי כתב הייחס של איטינגא ברור איך היו קרוביו
    2- יש משהו מעניין מאד בהיסטוריה של הרמ''ל שרובו נסתר ולא נחקר כראוי
    לי ידוע על משפחה שטוענת שהם צאצאיו ואף אחד לא יודע להסביר איך
    ב-בנו ובתו הידועים נולדו לעת זקנתו והיו יתומים קטנים שנזקקו לאפוטרופוס
    ג- יש קוויטל שכתב הרמ''ל לרבי מלובלין הרבה שנים קודם שנולדו שתי ילדיו ששם מזכיר בת גדולה שראויה כבר לשידוך ומבקש עליה ברכה
    ד-ידוע שבשנות צעירותו גר בסאסוב משום חותנו
    ומצאתי שר' נחמיה מסאסוב היה בן דודו ע''י שהיו שניהם חתנים אצל שני אחים מסאסוב
    ע''פ כל הנ''ל ועוד שלא פירטתי ליבי נוטה להגיד שהיו לו שני זיווגים והשניים הידועים הנם מזיווג ב'

    השבמחק