יום רביעי, 30 במאי 2018

רבנים מצאצאי משיח השקר

האם למשיח השקר שבתי צבי, היו צאצאים שכיהנו ברבנות?
בנו של שבתי צבי נקרא בשם ישמעאל, הוא נולד בשנת תל"א, ובכתבים השבתאיים אין שום איזכור ממנו בגדלותו.

היעב"ץ בספרו תורת הקנאות כותב, "תולדותיו כיוצא בו, ולד הטומאה נפגר ישמעאלי, ונעקר שבתי צבי, וזרעו בליעל, כולו נכרת אין שריד לאכלו".
אולם, החוקר המפורסם מאיר בניהו, מביא כמה מקורות מהם משתמע, כי ישמעאל שב בתשובה שלמה, וישב והגה בתורה בשאלוניקי.
ממשיך בניהו ומעלה השערה, כי רבי יצחק צבי שכיהן לימים כרבה של סרייבו [סאראי], הוא הוא ישמעאל צבי בנו של משיח השקר המפורסם שבתי צבי. את ההשערה הזו, הוא תמך בהרבה ראיות נסיבתיות, אך ללא שום ראיה אחת חותכת. ראייתו העיקרית היא, מכך שרבי יצחק צבי, בשום מקום לא הזכיר את שם אביו, ואילו, בנו, ממלא מקומו ברבנות - רבי שם טוב צבי, בכל מקום ומקום, חותם בשם אביו, שם טוב בן יצחק צבי. את  דבריו, פרסם בניהו במאמר בכתב העת ספונות כרך יד.
השערתו זו מפתיעה, בפרט אחר שההיסטוריון שלמה רוזאניס, במאמר שפרסם באנציקלופדיה אוצר ישראל, (חלק ג, עמ' 9), משער כי רבי יצחק זה, נקרא בשם משפחתו צבי, על שם אביו, רבי צבי אשכנזי - החכם צבי! ולכן כתב, "כאשר שקטה הארץ הקימו עדת שאראיי את הרב יצחק בן צבי אשכנזי לאב"ד, ובזה הראתה העדה את חיבתה לחכם צבי".  לדבריו, יש לנו כאן בן נוסף לחכם צבי, שלא ידעו עליו כותבי קורותיו. [במאמר שפרסם הרב נפתלי אהרן לפני מעט יותר מחודש, ובו הוא פירט את כל אלו המיוחסים כצאצאי החכם צבי, הזכיר "בן" בשם יצחק, אשר כיהן כאב"ד חודרוב, אך גם הוא עצמו לא היה צאצא]. אומנם, לאחר כשלושים שנה, בספר קורות היהודים בתורקיה וארצות הקדם, כתב רוזאניס קצת אחרת, "שהיה אולי קרובו של הרב הקודם ר' צבי אשכנזי".
בניהו הפך את ההשערה על פיה, מאחיו של רבי יעקב עמדין הלוחם במשיח השקר, אל בנו של משיח השקר...
במאמר שפירסם אמש ד"ר יעקב פוקס מן הספריה הלאומית בירושלים, הובא צילום של כתב יד מן הארכיון הלאומי בבולגריה, בו מפרט נינו של רבי יצחק צבי את יחוס ושבח משפחתו, ואף הוא למרבה הפלא עוצר ברבי יצחק, ולא ממשיך לפרט את הדורות מעלה בקודש.
עובדה מעניינת זו, מחזקת לדבריו את ההשערה של מאיר בניהו.
ואלו דבריו של הנין:
"אדם מועט מן המעטן, עבד טבי, צעיר מכל בית אבי, יאושע צבי בן לא"א הרב הכולל, ענוותן כהלל, אין גומרין עליו את הלל, כמוהר"ר יצחק צבי נר"ו, בן להרב המובהק ומאיר כברק, כמוהר"ר שם טוב זלה"ה, בן להרב המובהק ואח לברק, כמוה"ר יצחק זלה"ה".

למאמר המלא של ד"ר יעקב פוקס.

אם נבחן השערה זו במבחן השנים, נצטרך להכריח כי הן רבי יצחק צבי, והן בנו רבי שם טוב, נתמנו לרבנות סרייבו בצעירותם ממש. 

שהרי כבר בשנת תמ"ט כיהן רבי יצחק בסרייבו, וראינו לעיל שישמעאל בנו של שבתי צבי נולד רק בשנת תל"א, הוי אומר, כי בהיותו בן שמונה עשרה, כבר נשלח על ידי חכמי סלוניקי לכהן ברבנות סרייבו.
ובשנת תע"ו, כבר נתמנה רבי שם טוב על מקומו של אביו, בעת שלאביו [לו עדיין חי], מלאו רק ארבעים וחמש שנה, הוי אומר שרבי שם טוב עצמו היה לכל היותר בן עשרים וחמש שנה.
זו אינה סתירה להשערה, כי מצינו רבנים שכיהנו כבר בצעירותם, אולם צריך לבדוק האם אין ידיעות סותרות לידיעה שהרבנים הנ"ל אכן כיהנו כבר בגיל כה צעיר.  

8 תגובות:

  1. בנו של ש"צ נקרא ישמעאל "מרדכי"

    השבמחק
    תשובות
    1. מרדכי ע"ש אביו של ש"צ. לא יודע למה שינה שמו ממרדכי ליצחק...

      מחק
  2. והיעב"ץ לא שמע ולא ידע כל זה למרות שנתלשלו דורות של רבנים חכמים ממנו!

    השבמחק
  3. "בנו של שבתי צבי נקרא בשם ישמעאל, הוא נולד בשנת תל"א". במאמרו של פוקס כ' שנולד בתכ"ח לא תל"א. עיי"ש. א"כ בתמ"ט היה בן כ"א ובתע"ו בנו רבי שם טוב היה בן כ"ח לפי החשבון.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן טעות.
      ברית המילה שלו היתה בשנת תל"א, אך הוא נולד בשנת תכ"ח.
      תודה על התיקון.

      מחק
    2. זה שהחליף את שמו משום שבמקום ישמעאל קרא לעצמו יצחק ולא במקום השם מרדכי

      מחק
    3. אבל מה רע עם השם מרדכי? למה לא החליף ליצחק מרדכי ולמה לא הספיק עם הורדת השם ישמעאל?

      מחק
  4. הראיה מכך שלא המשיך את השושלת כלפי מעלה, אינה ראיה. אפשר לומר בפשטות שר' יצחק היה הראשון במשפחה שהיה רב חשוב, ואביו היה סתם יהודי פשוט שאין ענין להזכיר - אך לא שבתאי.

    השבמחק