יום שלישי, 11 ביוני 2013

הרב יהושע נויבירט זצ"ל

ברוך דיין האמת.
בירושלים נפטר הבוקר הגאון רבי יהושע ישעיה נויבירט מרבני שכונת בית וגן, מחבר הספר הנודע שמירת שבת כהלכתה.
בן שמונים וחמש היה בפטירתו.
הרב נויבירט נולד בגרמניה בשנת תרפ"ז, ממלחמת העולם השניה ניצל, כאשר ברח עם משפחתו להולנד עוד לפני פרוץ המלחמה, בהגיעו לארץ, נכנס ללמוד בישיבת קול תורה, שיוסדה על ידי יוצאי גרמניה, ובה נעשה לתלמידו המובהק של הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך, שהיה מורה דרכו בהכנת הספר שמירת שבת כהלכתה, חיבר גם ספרים נוספים בהלכה, על שמיטה, טהרת המשפחה, ועוד.
חותנו היה רבי יעקב הלוי זון.
הרב נויבירט. מתוך בחדרי חרדים
בשנים האחרונות יסד ישיבה לבחורים בבית וגן, שעמדה תחת הנהגתו.
כאמור, הבוקר, ג' תמוז תשע"ג הלך לעולמו. לווייתו צפויה לצאת בשעות הצהריים לכיוון הר הזיתים.

וזה סדר יחוסו:
אביו הגאון רבי אהרן נויבירט, לפנים כיהן כרב ומו"צ בכמה קהילות בגרמניה, מגנצא, הלברשטאט וברלין. בימי מלחמת העולם השניה שימש כמורה דרך ליהודים באמסטרדם, אליה נמלט כאמור.
מסופר כי בעת המלחמה, כאשר הנאצים עברו מבית לבית לגרש את היהודים למחנות השמדה, נכנסו גם לביתו, באותה עת הוא ישב  ולמד תורה בביתו,כשהגיעו הגרמנים ופרצו לביתו ראו אותו יושב וספר תורה לפניו. הגרמנים שאלוהו לפשר ספר זה. אמר להם הרב: "זהו ספר תורה, בספר זה נזכר שאסור לאדם לרצוח. עלי החובה להתדבק בתורה. אתם עשו את המוטל עליכם ואני אעשה את המוטל עלי - להמשיך וללמוד". והנה , למרבה הנס, עזבו הגרמנים את ביתו של הרב זצ"ל ולא חזרו לבית זה עד סוף המלחמה
בבואו לארץ ישראל, קבע מושבו ביפו, ואף בה הרביץ תורה ברבים, ודאג לקרב הרחוקים. נפטר י"ט שבט תשי"ח.
זוגתו מרת שרה חיה לבית במברגר. נולדה בשנת תרנ"א, נפטרה בשיבה טובה ל' סיון תשמ"ז.
צאצאיהם שנהרגו בשואה, ר' שאול צבי יחזקאל נויבירט הי"ד, ר' שמחה אליעזר נויבירט הי"ד. עוד שני אחים ואחות ניצלו עם ההורים.



אביו רבי שאול צבי נויבירט.


יחוס משפחת אמו של הרב נויבירט משתלשל ועולה לגדולי ישראל, אילן היוחסין שלה כולל את הרב מוירצבורג מצד אביה, ומצד אמה גם את הערוך לנר.



אביה היה, רבי יצחק הלוי במברגר, נולד בשנת תרכ"ג, נפטר בשנת תרצ"ד בבאד קיסינגן שבגרמניה. זוגתו בת דודו מרת הענדל לבית במברבגר, נולדה בבאד קיסינגן בשנת תר"ל.
אביו רבי שמעון שמחה הלוי במברגר, נולד בשנת תקצ"ב, בגרמניה, כיהן כאב"ד אשפאנבורג. זוגתו מרת אדעל[?], לבית טדסקו אשכנזי, נולדה בפריס, נפטרה באשפנבורג שבגרמניה בשנת תרס"א.
אביו הגאון רבי יצחק דוב הלוי במברגר אב"ד ווירצבורג, או בשמו הלועזי זליגמן בער במברגר. נולד ה' חשון תקס"ח בויסנברון שבגרמניה, החל משנת תקצ"ו נתמנה לרב בק"ק ווירצבורג, ומשנת ת"ר נתמנה לרב המחוז, והוכר כאחד מגדולי הרבנים בגרמניה. חיבר ספרים רבים בכל מקצועות התורה. נפטר ט"ז תשרי תרל"ט בוירצבורג.
ומעלה בקודש.


אשת רבי יצחק במברגר הנ"ל, מרת הענדל, היתה בת דודו,
רבי משה אריה הלוי במברגר - משה לייב - רבה של עיר הקייט באד קיסינגן, נולד י"ז ניסן תקצ"ח, התכתב בהלכה עם הגאון רבי אליהו גוטמאכר, עשרות מכתבים מאלו נשתמרו ונדפסו בספר כתבי הרי"ד במבמרגר מוירצבורג. רבי משה לייב נפטר כ"ה תשרי תר"ס בבאד קיסינגען. זוגתו הראשונה [או השניה] מרת שרה לבית עטלינגר, נולדה תר"ב נפטרה תרל"א. [בזיווג שני או שלישי, נשא את מרת אסתר לבית גולדשמידט].

אשת רבי משה לייב במברגר הנ"ל, מרת שרה היתה בתו של,
הגאון רבי יעקב יוקל עטלינגר אב"ד אלטונה בעל הערוך לנר, נולד תקנ"ח נפטר כ"ה כסלו תרל"ב. זוגתו מרת נאנטע לבית ווארמסר, נולדה בשנת תקס"ט, נפטרה ט"ו טבת תר"ג.
ומעלה בקודש.

6 תגובות:

  1. יש מספר שגיאות קלות בעיקר באיות השמות.כדאי לעשות הגהה.
    לדוגמא: עטלינגר מופיע כ עטינגר.
    - שרה עטלינגר הייתה האשה הראשונה ואסתר גולדשמידט הייתה האשה השניה של הרב משה אריה (זה שמו העברי) במברגר.
    - שם אשתו של הרב שמחה (סימון) במברגר היה אדלאידה לבית טדסקו ולא כמו שכתוב.
    -שם אשתו של הרב יצחק (זקל) במברגר היה ננטה היא הייתה נכדה גם של הערוך לנר וגם של הרב מוירצבורג. גורשה לאיזור לובלין באייר תש"ד

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה שאול על ההערות.
      - עטינגר תיקנתי.
      - דומני שכותבי תולדותיו הזכירו השערה שהיתה לו אשה לפני שרה עטלינגר. האם אתה בטוח שלא?
      - אדלאידה היה שמה הגרמני, ומה היה שמה העברי?
      - שוב, הזכרתי את אשת ר' יצחק זקל בשמה העברי, הענדל, ומה טעם להדגיש את שמה הגרמני ננטה? והזכרתי בהמשך כי היתה בת דודו ר' משה לייב אשר היה חתנו של הערוך לנר. אומנם, לא ידעתי מה עלה בסופה בימי השואה, ותודה על הוספתך.

      מחק
  2. על הוריה של אדעל טדסקו שרק לפני שבועיים הועלו עצמותיהם לישראל ראה פה:
    http://www.bistritzky.com/today-in-our-familys-history-tiofh-for-future-posts-giacomo-jacob-tedesco/
    http://www.jpost.com/Opinion/Columnists/The-Human-Spirit-Lovely-bones-331026

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן,
      כבר פירסמתי את זה בדף הפייסבוק של הבלוג, ראה כאן:
      https://www.facebook.com/pages/%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A2%D7%9D-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/122582544463319?ref=hl

      מחק
  3. האם מישהו יודע מי היתה אשתו של הרב יהושע נויבירט זצ"ל?

    השבמחק
  4. אמי מורתי שתחי' עד מאה ועשרים שנה הרבנית חוה (לבית זון) ילידת גרמניה שהיגרה עם הוריה לאנגליה ושם גרו בעיקר בגיטסהד עלתה לארץ אחריה חתונתה - עם אבי מורי זצ"ל - בשנת תשט"ז ומאז גרה בשמחה בירושלם בשכונת בית וגן וזכתה ועוד תזכה לעוד דורות ישרים מבורכים המפוזרים בכל רחב הארץ

    השבמחק