יום חמישי, 22 ביולי 2010

לא דובים, לא יער ולא ירושה

בתחילת השבוע פירסמנו כאן מכתב מסקרן, המגולל סיפורה של משפחה לאורך הדורות, ומצית את דמיונם של חוקרי היוחסין. ומה מסתבר? נאדה.

נעבור על הפרטים המזהים המופיעים במכתב, אחד אחד.

  • "הרב הגאון מוה' יחיאל מיכל אב"ד ור"מ דק"ק ראטטערדאם". חיפשתי בכל מקום, ולא מצאתי מוזכר רב בשם יחיאל מיכל שהיה רב ברוטרדם.
  • "בהרב הגאון מוה' שמואל בעהמ"ח "מהדורא בתרא". הספר 'מהדורא בתרא' המפורסם, חובר על ידי ר' משה ב"ר יצחק, חתנו של המהרש"א (ולא על ידי המהרש"א עצמו), ולא על ידי ר' שמואל. חיפשתי ולא מצאתי ספר אחר המתאים לתיאור.
  • "בסוף ימיו נתקבל לאב"ד בק"ק פרעמסלע". אמנם, בעיר פרעמיסלא כיהן במהלך השנים רב בשם יחיאל מיכל ב"ר שמואל, אך הוא לא היה קודם רב ברוטרדם, ואביו לא חיבר ספר מהדורא בתרא. וגם לא נתקבל שם בסוף ימיו, אלא עוד בחיי אביו, [שכיהן כרב בפרעמיסלא לפניו], בשנת תצ"ב, וכיהן שם כארבעים שנה עד לפטירתו בשנת תקל"א. זוגתו של ר' יחיאל מיכל זה [יש אומרים כי היתה אשתו השניה], לא היה שמה טריינה ולא היתה מאשכנז, אלא שמה שרה, ומוצאה מהוראדנא, ולכן נקרא בעלה בפי כל, ר' מיכל לוטוואק, כי אשה מליטא לקח.
  • "אחרי מות הרב הנ"ל נסעה אשתו הנ"ל לארצה ולמולדתה ואת בנה ר' יצחק שלחו להרב הגאון מוה' אבלי אב"ד ור"מ דק"ק זאלקווא אחיו של הגאון מ' מיכל הנ"ל". ישנו ספר בשם 'קריה נשגבה', לתולדות העיר זאלקווא והרבנים שכיהנו בה, לא נזכר שם אף רב ששמו אבלי ב"ר שמואל, או אברהם אבלי, על פי המכתב הוא כיהן כאב"ד ור"מ זאלקווא.
  • "מא"ז מוה' ברוך הנ"ל, נשארו שני זכרים: אדוני אבי המופלג בתורה וביראה מוה' מאיר מק"ק הוראדנא ואחיו הצעיר ממנו הרב החריף מוה' משה נתן הרב דק"ק ראסין". ישנו ספר בשם 'לקורות עיר ראסיין ורבניה', לא נזכר שם אף רב בשם משה נתן.
  • "ויסע לארץ הקודש עם אשתו ושתי בניו, ויאסף אל עמיו בצפת". בחיפוש במפקדי מונטיפיורי בשנים 1839 1840, לא נמצא אף אחד בשם משה נתן.

כל הפרטים המזהים שניתנו במכתב, אינם תואמים למציאות. ובפרט, שבסוף המכתב, חותמים הבנים של הנפטר. אהרן במהרש הורוויץ. ומאיר במהרש הורוויץ. הוי אומר, הם השתייכו למשפחת הורוביץ מדור אחר דור לכאורה. ובין בני משפחת הורוביץ לא נמצאו כל הפרטים של הרבנים הנזכרים לעיל.


מה אם כן פשר המכתב?

יתכן שזהו תעלול של מוציאי העיתון, שנשאר להם מקום פנוי בעיתון.


7 תגובות:

  1. הערה אחת, היה אברהם אבלי אב"ד זולקווא, אבל הוא היה בנו של ר' מרדכי ר' ליבוש'ס מזולקווא, וזה האחרון היה נכדו של המהדורא בתרא "האמיתי" , כלומר - משה מלובלין, ולא שמואל כפי שכתוב במכתב.אם בכ"ז יש ממש במכתב, חרף השיבושים - אולי אבלי היה אח מאם בלבד ?

    השבמחק
  2. לפי המכתב, ר' אבלי אב"ד זאלקווא היה בנו של המהדורא בתרא, ולא נינו.

    השבמחק
  3. מסכים, ואין מחלוקת כי הפרטים לא מסתדרים עם הידוע ממקורות אחרים. עדיין כדאי לבחון האם בין הפרטים "המשונים" ניתן למצוא גרעין אמת, שאולי ילמד פרטים חדשים בייחוס, כמו שכתבת במקור. למשל, יתכן שאברהם אבלי וזקנו של הכותב היו אחים מאם בלבד, והכינוי מהדורא בתרא הוא השיבוש שנפל. ויתכן גם שאותו שמואל התייחס למהד"ב מצד אחר, וצאצאיו כינוהו מסיבה זו או אחרת בכינוי זקנו. לענין משפחת הורוויץ מעניין לראות כי הכותבים לא חותמים כ"לויים", ואולי יש כאן רמז שהיחוס להורוויץ מגיע מצד אמם או סבתם. כל זה כמובן - השערות בעלמא, ואני מסכים שבהעדר מידע נוסף קשה "לעשות" משהו עם המכתב.

    השבמחק
  4. מישהוא כתב לי באימייל, כי מכתב זה כבר 'טופל' על ידי פלוני לפני כמה וכמה שנים.
    לא הצלחתי למצוא היכן.

    השבמחק
  5. בהרב הגאון מוה' שמואל בעהמ"ח
    "מהדורא בתרא"......

    ספר נחלת שבעה [דמתקריא] מהדורא בתרא. ראה:
    http://hebrewbooks.org/6897
    http://hebrewbooks.org/24188

    בכבוד רב
    אבש"י הרמן

    השבמחק
  6. אמת.
    ספר נחלת שבעה, נדפסה לו מהדורא בתרא. [כמו לספרים רבים אחרים].
    אולם מחברו, ר' שמואל, היה לוי, ולא השתייך למשפחת הורוביץ. כאן לא כתוב על ר' שמואל שהיה לוי, וכתוב לכאורה שצאצאיו הם ממשפחת הורוביץ.
    כל יתר הפרטים אינם תואמים. ולכן כתבתי שלא נמצא ספר המתאים לתיאור.

    השבמחק