יום רביעי, 12 במרץ 2014

רבי מרדכי גארדין אב"ד ביסקוביץ

היום מלאו שמונים שנה לפטירתו של הגאון רבי מרדכי גארדין אב"ד ביסקוביץ.
רבי מרדכי נולד בעיר איזביצה בשנת תרכד, בשנת תרמ"ב נשא לאשה את מרת אודלה לבית גולדמן מן העיר טומשוב לובלסקי, וקבע את מושבו בעיר, והיה מבאי בית מדרשו של האדמו"ר רבי יהושע פרישרמן בעיר, ומספרים עליו כי היה מתמיד גדול, והיה לומד למעלה מעשרים שעות ביממה. אחר כמה שנים, נתמנה לכהן כרב בעיירה ביסקוביץ'. בימי מלחמת העולם הראשונה, נדד עם משפחתו עד לקרמנצ'וג שבאוקראינה, אחר המלחמה כשחזר לעירו, מצאה חריבה, והוזמן לכהן בעיר הסמוכה קראשניק, שם כיהן עד ליומו האחרון י' אדר תרצ"ד.
רבי מרדכי גארדין
צאצאיו:
א. רבי חיים יוסף גארדין אב"ד פערליב ופיאסק, נולד בשנת תרמ"ד, נישא בשנת תר"ס למרת חיה גיטל בת רבי מאיר שרגא פייבל קאמין אב"ד פיאסקי, נפטר י"א אב תרפ"ה בווארשה אחרי ניתוח שעבר שם בעקבות נפילה למרתף בביתו של השוחט, בדרכו לבדוק כשרות הבהמות. אחר פטירתו עלתה אלמנתו עם צאצאיה לארץ ישראל, ונפטרה ח' סיוון תרצ"ט. צאצאיהם: א. ר' מאיר שרגא גארדין חבר עיריית בני ברק, נפטר כ"ח סיון תשל"ב, זוגתו מרת יוכבד בת רבי חיים רפאל וייסמן אב"ד טרוכנברוד-לוזיטש, האריכה ימים ונפטרה י"ג שבט תשנ"ו בבני ברק. [לפני כשבוע נפטר בנם רבי משה גארדין מיסד רשת תורה ומלאכה, וכשבוע קודם לכן נפטרה בתם מרת יפה מילצקי] ב. ר' ישראל יעקב גרדין. ג. ברכה. ד. איטה. ה. ר' אברהם גרדין. ו. נחמה נפטרה בת חמש שנים בתום מלחה"ע הראשונה בקוצק.
ב. רבי יהודה גארדין הי"ד אב"ד מלינוב, בצעירותו לא רצה להנות מההיתר הוראה שהיה בידו, והתפרנס ממסחר בתבואה. אך משנחלש המסחר, נתקבל תחילה לכהן כרב בסרקומלה הסמוכה לקוצק, וכשעזב שם מחמת כנופיות שודדים, נתקבל לכהן במלינוב. נעקד"ה בשנת תש"ב, כשהלך בראש עדתו מלובש בטלית ותפילין, אל הבור שהכינו להם הגרמנים. זוגתו מרת חנה. בניהם משה והירש למדו באחת מישיבות נובהרדוק וניצלו מהמלחמה כאשר ברחו לרוסיה, וחיו באמריקה.
ג. מרת טובה אשת רבי אהרן יעקב רובינשטיין רב באסטרזוץ.
ד. מרת בילא אשת רבי יעקב יוסף רוטנברג ממעזריטש, בן רבי דוד בן רבי חיים שלמה בן רבי פנחס אליהו רוטנברג מפילץ, אחד מבניהם הוא הגאון רבי משה רוטנברג ראש ישיבת יח"ל בדטרויט, ובעהמ"ח ביכורי אביב.
ה. מרת מירלה אשת שאר בשרה רבי הירשל גארדין, [אביו היה הרב ממניביץ, בן דודו של ר' מרדכי], כיהן כרב בעיירה גנידב הסמוכה ללוצק.
ו. מרת שרה אשת ר' חייקל לרנר מלוצק.
ז. מרת רחל לאה אשת שאר בשרה ר' משה גולדמן.

יחוסו
יחוסו של רבי מרדכי גארדין הוא בבחינת נעלם, ואין פותר אותו, גם צאצאיו עסוקים בלברר את יחוסו, אך אין בידם דברים ברורים.
לפני כשנתיים וחצי פורסם בעתון המודיע במדור ויתילדו (95), [פרי עטו של הרב נפתלי אהרן ווקשטיין ראש המאגר העולמי למגלות יוחסין] , מכתב מאת אחד מצאצאיו של ר' מרדכי, ובו הוא פירט את השמועות בנוגע ליחוסו של רבי מרדכי.
את המכתב המלא ניתן לקרוא באתר 'יוחסין' של החוקרת אורית לביא.
על פי השמועות, הוא היה ממשפחתו של רבי אליעזר יצחק גארדין אב"ד איזביצה. לא ברור אם היה בנו, או נכדו, או בן אחיו. שלב נוסף בשמועות, קושר את רבי אליעזר יצחק גארדין הנ"ל אל שושלת אדמורי בעלז, לפי שמועה אחת, הוא אף היה חתנו של השר שלום מבעלז, האדמו"ר הראשון בשושלת חסידות בעלז. אלא, שבקרב חסידי בעלז, שמודעים היטב להיסטוריה של אדמורי החסידות, ולתולדות צאצאיהם, [כפי שבא לידי ביטוי בספר המונומנטלי 'באהלי צדיקים', מכון כתר מלכות, ירושלים תשנג, ובתוכניות שלהם לכינוס של כל צאצאי האדמור הראשון מבעלז (שלא יצאה בסוף לפועל), ובמאמרים המתפרסמים בקובץ 'אור הצפון', בהוצאת מכון דובר שלום], לא הכירו כלל את השם אליעזר יצחק גארדין, ולא על שום קשר שלו אל משפחת האדמורים.
מן הרישומים בפולין עולה, כי ר' אליעזר [יצחק] גארדין נישא באיזביצא בשנת תר"ה, עם שרה מאטל לבית בלאט, שנולדה שם בעיר בשנת 1828. מן הרישומים עולה, כי ר' אליעזר יצחק נפטר בסביבות 1890/92. עוד יש רישום לידה באיזביצע של מרדכי בשנת 1864, וכאמור הוא נישא בשנת 1882. לפי כל זה, נראה ברור כי לא יתכן שר' מרדכי היה נכדו של ר' אליעזר, אלא או בנו או בן אחיו.
הקשר היחיד לבית בעלז, שעולה מן הרישומים הוא של זונדל גארדין.
לפי שמועה נוספת המובאת במכתב, היה לר' אליעזר יצחק בן בשם אברהם, שהוא זה שהיה חתן בבעלז, אצל אחד האדמורים, ובנו היה זינדל גארדין. זינדל הוא שם שנפוץ בבעלז.
ואומנם, נמצא באיזביצה יהודי בשם זונדל גארדין, ולא זו בלבד, אלא הוא אף נשא לאשה את מרת בינה בת רבי שמעון לאם, נכדו של רבי אלעזר רוקח בן השר שלום. אלא שהוא נולד בשנת 1873. וקשה להניח שהיה נכדו של ר' אליעזר יצחק, ויותר מסתבר שהיה בנו, [או בן אחיו].
עדיין צריכים אנו לברר בדיוק מי היה אביו של רבי מרדכי, והאם היה קשר נוסף בין משפחת גארדין למשפחת אדמורי בעלז.

8 תגובות:

  1. ישר כח על המאמר המעניין.
    טוב לקרוא גם על רבנים פחות מפורסמים.

    השבמחק
  2. קבר בנו בכורו נמצא בוורשה, ושם גילו - המסתבר יותר - 44, יליד תרמ"א.

    השבמחק
  3. הוא היה הסבא רבא שלי. הרבה ניסים קרו לו. אשריך! זה חסד של אמת ממש.

    השבמחק
  4. ר' אברהם גארדין (לפי JRI) היה חתן ר' יוסף חיים גלאנץ משיניאווא שהיה חתן אצל משפחת רמר"ז

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על ההערה.
      אברהם זה, הוא בנו של רבי אליעזר יצחק.
      היות ואברהם התחתן בשנת 1872, ומרדכי נשוא המאמר התחתן בשנת 1882, לא מסתבר כי מרדכי היה בנו של אברהם.

      מחק
  5. לפי רשימת נישואיו בטומשוב, הורי ר' מרדכי היו הערש וחיה גיטל (לבית צוקר) מאיזביצה - שלפי JRI שם נישאו ב-1847, זאת אומרת בן דורו של ר' אליעזר יצחק, שנישא שם ב-1845.
    קישור לרשימה: https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/skan/-/skan/446ac572cf46ecc13d0cae90b5ba46556846c59b7ec71f50973091c7cf0f014e

    השבמחק
    תשובות
    1. זאת אומרת שהמידע בג'ני מוטעה בכמה אופנים: https://www.geni.com/people/%D7%9E%D7%A8%D7%93%D7%9B%D7%99-%D7%92%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%9F/6000000002280283149

      מחק
  6. אבל אני לא מבין
    בJRI יש רישום נישואין של אברהם גארדין עם ליפשא גלאנץ בת ר' יוסף חיים ואשתו בינא
    וכפי הידוע ליפשא בת ר' יוסף חיים היתה אשת ר' שמעון לאם ולא אשת אברהם גארדען יש תמונת מציבתה באה"ב באתר ג'ני (אלא אם כן נאמר שהיא התחתנה פעמיים אבל
    יש עוד רישום ' של זונדל בן אברהם גארדן עם בינא לאם שזאת כנראה בתו של ר' שמעון לאם ולא יתכן שהוא התחתן עם אחותו )
    וחוץ מזה יש עוד רישום בשינאווע הילדה שרה דבורה בת זונדל גארדן ובינה גלאנץ
    האיך יתקיימו שלשתן

    השבמחק