יום שלישי, 27 ביולי 2010

מפקדי מונטיפיורי - עכשיו ברשת

הזכרתי במאמר הקודם, בתוך רצף הדברים, את מפקדי מונטיפיורי, וביקשו ממני לפרט ולהסביר קצת במה מדובר.

ובכן, אין הרבה מקורות שאפשר ללמוד מהם פרטים משפחתיים על היהודים שגרו בארץ ישראל, ומפקדי מונטיפיורי הם המקורות היחידים שבהם יש פרטים על המשפחות בארץ.

עד היום, מי שרצה לעיין במפקדים, נאלץ ליסוע לאנגליה, או למצער, להגיע לספריה הלאומית בירושלים, ושם, לאמץ את עיניו לחפש במיקרופילם. כיום לאט לאט, עוסקים בעבודה למחשב את כל הנתונים, ולהעלותם לרשת, ויתרה מזו, הנתונים אף עוברים מיפתוח, שמאפשר לעשות בהם חיפוש בקלות, בלי צורך לעבור על כל הרישומים אחד אחד.

להלן מאמר מקיף מאתר ויקיגניה.

שישה מפקדים אשר נערכו אודות יהודי ארץ ישראל ומצרים בתקופת השלטון העות'מני, לבקשתו של הנדבן היהודי-אנגלי, משה מונטיפיורי[1], ובעת ביקוריו בארץ. המפקדים נערכו בארץ ישראל בשנים 1839, 1849, 1855, 1866,1875[1], ובמצרים בשנת 1840. הטפסים המקוריים של המפקדים שמורים בארכיון קרן מונטיפיורי Montefiore Endowment בלונדון, ועותק מהם נמצא על גבי מיקרופילמים במכון לתצלומי כתבי יד בספריה הלאומית (גבעת רם, ירושלים). עותק נוסף נמצא בבית הספר ללימודי יהדות של לונדון London School of Jewish Studies. המפקדים מהווים מקור מידע חשוב ביותר אודות משפחות אשר חיו בשנים הרלוונטיות בארץ ישראל.

רקע

רישומי חיים מארץ ישראל של המאה ה - 19, גם אם נוהלו בצורה מסודרת בזמנו, אינם נגישים היום. מפקדי מונטיפיורי, לכן, הם מקור המידע הכמעט-בלעדי אודות יהודים אשר התגוררו בארץ החל משנת 1839 ועד לשנת 1875 [1]. בנוסף לכך, הם זמינים וקריאים, יחסית, ועל כן חשיבותם רבה. המפקדים נערכו על פי הוראתו של משה מונטיפיורי, על מנת שיידע להעריך את מספרם של היהודים החיים בארץ ואת מצבם הכלכלי - זאת, בטרם הוא נותן את תמיכתו ביישוב היהודי בארץ. הסוקרים, אשר קיבלו לידיהם טפסים לקיום המפקד אך לא תמיד מילאו את כל המידע על-פיהם, פקדו את הערים בהם התקיים באותו הזמן יישוב יהודי: חיפה, טבריה, חברון, יפו ירושלים, עכו, פקיעין, צידון, צפת, רמלה ושכם.

בנוסף, ניהלו רשימות של החברים ב"כוללים" השונים. המפקדים כתובים בעברית - חלקם בכתב רש"י - ומידת קריאותם משתנה ממקום למקום ומתקופה לתקופה.

מה ניתן למצוא במפקדים?

ככלל, מתועדים במפקדים השונים גברים, ביחד עם מידע אודותם ואודות בני-ביתם. השדות המופיעים ברוב המפקדים (אם כי, ייתכנו חוסרים במידע) הם אלו:

  • שם - שם פרטי מופיע תמיד, אך שם משפחה אינו נפוץ, בעיקר לא בקרב אשכנזים. לעתים, מופיעים שיוך פטרונימי או ראשי תיבות המאפשרים זיהויו של אדם
  • גיל
  • ארץ מוצא ושנת עלייה - לעתים, תופיע כאן שמה של העיר ממנה הגיע האדם, ולעתים שם המדינה ממנה בא. במקום שנת עלייה מופיע, לעתים, מספר השנים בארץ
  • מקצוע
  • מצב כלכלי
  • מצב משפחתי ומספר הילדים - לעתים, יופיעו גם שמות הילדים

בסוף כל רישום קהילתי, מופיעות רשימות האלמנות והיתומים מאותו יישוב.

נגישות לחומר

  • מפקד 1839 תועד במלואו בספר (יצא לאור בשנת 1987, ראו "לקריאה נוספת")
  • רישומי הספרדים ממפקד 1839 מופיעים באתר לקידום התרבות והמחקר של יהודי ספרד (ראו "קישורים חיצוניים")

פרויקט מחשוב המפקדים

החברה הגניאלוגית הישראלית (חג"י) החלה בפרויקט למחשוב מפקדי מונטיפיורי. חלק ממאגר הנתונים הוכן כחלק מן ההכנות לכנס ה - 24 לגנאלוגיה יהודית (ירושלים, 2004), והופץ בזמנו על גבי תקליטור המקורות אשר ניתן לבאי הכנס.

כיום ניתן לבצע חיפוש מקוון במאגר שהוכן על ידי העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה (לשעבר חג"י) וקרן מונטיפיורי. השנים שהועלו עד כה לאתר הן: 1839, 1840, 1855, וכיום עובדים המתנדבים על המפקדים הבאים.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים


מקור : ויקיגניה

תגובה 1:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק