יום ראשון, 25 באפריל 2010

משפחת סולובייציק, בעקבות מצבה


בעולם התורה, נודעה משפחת הרבנים הלויים למשפחת סולובייצ'יק, החל מרבי יוסף דב [ר' יושע בער] אב"ד סלוצק ובריסק בעהמ"ח בית הלוי, בנו הגאון רבי חיים סולובייציק אב"ד בריסק, וכלה בצאצאיהם הרבנים עד ימינו. מוצא משפחה זו בקובנא.

אמנם, ישנה גם משפחת סולובייצ'יק שאינם לויים, אודותיהם להלן.

בגנזי משפחה אחת בארה"ב נמצאה תמונת המצבה הזאת:



















מאחורי התמונה רשום:

G. Hubner, Photograph
Gottingen, Gronerildstr.29
 
 

דהיינו פירמה של צלם מהעיר גוטינגן שבגרמניה.

לבני המשפחה אין שום מידע של מי הקבר ואיפה הוא, ומה הקשר שלהם אליו. [יעויין כאן] והנה עיון היטב בכיתוב שעל הקבר מעלה את הכיתוב הבא:

פ"נ

הרב הגדול בתורה

וביראה מו"ה משה ז"ל ב"ר

יעקב סאלאווייצק ראש ישיבה

הגדולה מסובאלק

אבן מקיר תזעק

מה גדול השבר

שורר פה בקבר

הוקמתי עליו למצבה

בעצם ימי העלומים

נאסף צדיק תמים

ישכב פה למעצבה

עזוב בארץ נכריה

קרוב אין לעורר תאניה

באין מכיר ערך גדולתו

ותורתו הגדולה

לבו אוצר כל סגלה

נודע רק ליוצר נשמתו

נפטר י"ז אייר תרנ"ו בשנ' ל"ז לימי חייו


מי הוא רבי משה סאלאווייציק? ביזכור בוך של קהילת סובאלק, הוא מוזכר כ"רבי משה ב"ר יעקב סולובייציק חתן זקן הדיינים ר' נפתלי פרנדל. היה פעיל בעסקי הציבור בסובאלק. נפטר בגוטינגן בתרנ"ו".

א"כ הקבר נמצא בגוטינגן, שהיא עיירה בגרמניה, וכנזכר בכיתוב של הצלם שמאחוריה. מובן א"כ נוסח המצבה "עזוב בארץ נכריה". אולי הוא נחלה ונסע לדרוש ברופאים.

בהשקפה ראשונה נראה מהמצבה שר' משה היה ראש ישיבה בסובאלק. אבל ביזכור בוך הנ"ל לא נזכר רק שהיה פעיל בעסקי ציבור. כמו כן בספר 'עדן גנים', מר' הלל דוד טריוויש, ווארשא תרנ"א, יש רשימת "פארנומערענטען" מסובאלק. ראשון ברשימה הוא הרב, ואחריו כמה נכבדי העיר, עם תוארים חשובים. ואחריהם בני העיר, בתואר הרב בלבד, ר' משה בר' יעקב סאלאווייציק נמנה מספר 23! אין זה מתאים למי שכיהן כראש ישיבה. נראה א"כ שהוא לא כיהן בעצמו כראש ישיבה, אלא המכוון שאביו ר' יעקב היה ראש ישיבה בסובאלק. יתכן גם שאביו עוד היה בחיים בתרנ"ו, שהרי מילת "ז"ל" במצבה כתובה אחרי ר' משה, ולא אחרי האב ר' יעקב.

במצבה לא כתוב שהיה לוי. אם כן נראה שלא השתייך למשפחת סולובייציק המפורסמת, שבניה שימשו ברבנות בבריסק, אלא למשפחה השניה בשם זה, שלא היו לויים. לגאון רבי יעקב מקארלין בעל המשכנות יעקב, היה חתן בשם ר' בצלאל סולובייציק. בנו ר' מאיר חיבר ספר 'המאיר לארץ', סלוצק תרע"א.

כמו כן מצאנו ספר נוסף, ספר 'ישועת יעקב' (זיטאמיר תרס"ז תרס"ח) שחיבר ר' יעקב ב"ר בצלאל סולובייציק. נראה שהוא אחיו של ר' מאיר הנ"ל, אם כי לא נזכר בספר זקנו המשכנות יעקב.

האם ר' משה ב"ר יעקב סולובייציק מסובאלק קשור למשפחה זו? האם השאיר צאצאים? מי הוא ר' נפתלי פרנדל? ובכלל מה מוצא משפחת סולובייצ'יק שאינם לויים, האם אף הם מקובנא במקור? כל היכול להוסיף מידע יבוא על הברכה.


6 תגובות:

  1. לא יודע אם זה רלוונטי אבל במשפחתי ישנה הסבתא רבתא של סבתי שהיא זלדה סולוויצ׳יק

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין לשמוע.
      איפה חיה אותה זלדה סולובייציק?

      מחק
  2. תשובות
    1. לא ידוע לי שלמשפחות סולובייצ'יק המפורסמות היו שלוחות בקאלאוואריה. אבל כנראה שהיו כמה וכמה משפחות בשם זה. [המשמעות של השם הוא צפור שיר קטנה].

      מחק
    2. באוגוסטוב במחוז ביאליסטוק היתה שלוחה?

      מחק
  3. ידוע לי שר' משה סולוביציק משוויץ היה אומר שבעיר בריסק עצמה הייתה משפחת סולובציק שלא היו לויים

    השבמחק