יום רביעי, 3 בפברואר 2016

רבי איסר יהודה אונטרמן הרב הראשי לישראל


היום מלאו ארבעים שנה לפטירתו של הרב הראשי לישראל הגאון רבי איסר יהודה אונטרמן, שכיהן קודם כרב הראשי לתל אביב, ועוד קודם כרבה של ליברפול, ועוד קודם כרבה של גרודנא. וכדבריו, של רבי איסר יהודה עצמו, בסוף הקדמת ספרו שבט מיהודה, "הסך הכל של התאור, משנות דור ודור הוא, כי ב"ה לא הסחתי דעתי מהחובה הקדושה הרובצת עלי".

רבי איסר יהודה נולד בערב פסח, י"ד ניסן תרמ"ו. למד תורה מפי רבני העיר, ובהם הדיין רבי שמחה זליג ריגר, בבחרותו למד בישיבת מאלטש אצל הגאון רבי זלמן סנדר שפירא, ולאחריו אצל הגאון רבי שמעון שקאפ. נשא לאשה את מרת רחל לאה לבית ילין, ונכנס ללמוד בישיבת וולוזין, ונסמך להוראה על ידי ראש הישיבה רבי רפאל שפירא. כיהן כרב בעיירה הסמוכה וישנובה, שם פתח ישיבה, ומספר קהילות נוספות, מוהילנא, אמסיבא, לונה-ווליה, ולבסוף כיהן בגרודנא. היה חבר בועידת המזרחי, וגרס כי הציונות צריכה שתהא עמה נשמה, יסוד רוחני איתן המבוסס על מורשת הדורות. בשנת תרפ"ג נקרא לאנגליה לכהן כרבה של ליברפול, ואף בה הקים ישיבה ובה למדו גם תלמידים שבאו במיוחד מליטא ללמוד בישיבה. בשנת תש"ו עלה לארץ ישראל, ונתמנה לרבה האשכנזי של תל אביב, ואף בה הקים כולל שבט מיהודה, והקים בית דין מיוחד לעניני עגונות. על ספרו שבט מיהודה זכה בפרס הרב קוק לספרות תורנית בשנת תשי"ד, בשנת תשט"ו נבחר למועצת הרבנות הראשית, ובשנת תשכ"ד נבחר לרבה הראשי של מדינת ישראל. אחר שסירב להיענות לתכתיבי השלטון, החליטו לקצוב את תקופת רבנותו, ובשנת תשל"ב הסתיימה כהונתו. ביום כ"ד שבט תשל"ו הלך לעולמו בירושלים, והובא לקבורה על הר הזיתים. אשתו הרבנית, נפטרה י"א חשוון תשי"א, ונקברה בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב.

ואלו צאצאי ר' איסר יהודה,

א. ר' אברהם יצחק אונטרמן, נפטר תשנז. זוגתו מרת רחל בתו של רבי מיכאל אשר מאטאלין רבה של דבלין אירלנד, נכד רבי עקיבא אלטשולר. ב. ר' מרדכי אונטרמן נפטר ב' חשון תשס"א. זוגתו רות. ג. ברוך אונטרמן מנהל אוניברסיטת בר אילן נפטר י"א שבט תשנ"ב, זוגתו בלה. ד. יוסף אונטרמן. ה. אלחנן אונטרמן. ו. אסתר אשת מאיר פריינד. ז. צבי הירש אונטרמן. ח. ר' יעקב אונטרמן נפטר כ"ו אדר תשס"ב אשתו זוהרה.



וזה סדר יחוסו:

  • אביו רבי אליהו אונטרמן מבריסק, זוגתו מרת שיינה לבית פישר, נולד בשנת תרי"ח, היה תלמיד חכם ורוב ימיו לימד תנ"ך וגמרא, עסק גם בעסקי הציבור ותמך בחובבי ציון, ובערוב ימיו אף עלה לארץ ישראל. בשנת תרפ"ג עלה, עוד לפני בנו הרב, תשע שנים חי בתל אביב, עד אשר נפטר בי"א אדר שני תרצ"ב, ונקבר בבית הקברות הישן בתל אביב, על מצבתו נחרת, "אוהב חכמה ומוסר, יקר בדעת ותבונה, למד ולימד לרבים, נשא ונתן באמונה, ירא אלקים מנעוריו, בדרכיו ישר ותמים, הדריך בניו לתורה, חנכם על ברכי חכמים, ולציון נפשו ערגה, ובה עלתה נשמתו למרומים". ואלו צאצאיו: א. ר' איסר יהודה דידן. ב. מרת צירל אשת ר' אברהם רובין דובינר נפטר תרצט. ג. ר' יוסף דוב אונטרמן נולד תרנו, בראשונה נשא לאשה את מרת רבקה לבית גרינסברג נפטרה תרעח, ובשנית נשא את מרת שרה חנה בת ר' שמואל האריס טרופ. נפטר תשלב. חתנו הוא רבי ריימונד אפל שהיה רבה של סידני, אוסטרליה. ד. ר' ישראל אונטרמן. ה. מרת סימה אשת משה אכילה.



  • אביו רבי אברהם אונטרמן, זוגתו מרת נעכא. מלבד בנו אליהו, היה לו בן נוסף בשם נחמיה.



מרת שיינה הנ"ל,

  • אביה רבי אלחנן פישר זוגתו מרת אסתר סימה,



אסתר סימה הנ"ל בת

  • רבי יוסף שרגא פייבל מאלין, אשר כבר הזכרנו בעבר בהרחבה, עם כל משפחתו, כאשר נפטר נינו רבי נחמיה מאלין.
  • אביו הגאון רבי איסר יהודה מאלין ראב"ד בריסק, אשר על שמו נקרא הרב אונטרמן זצ"ל.



חותנו

  • רבי צבי ילין, זוגתו מרת שיינא לבית טרומפר נוביק, ואלו הם צאצאיו שהיו בעיר בריסק: א. מרדכי יוסף שנשא לאשה את חיה איטה בת ר' לייב וינטרוב מטערעספול. ב. מרת חיה ברכה אשת ר' אברהם ליובעלסקי. ג. מרת רחל לאה הנ"ל. ד. ר' טוביה ילין שנשא לאשה בת רבקה בת ר' מרדכי באום. ה. ר' מיכל יעלין שנשא לאשה את מלכה בת משה דוב אפשטיין מקוברין.

  • אביו רבי משה ילין מבריסק

  • אביו רבי יוסף ילין מלומזא


5 תגובות:

  1. שלום רב, בילדותי, בסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים זכור לי כי סבי וסבתי כתבו ברכות לרב אונטרמן, לרגל החגים ראש השנה ופסח, זכור לי שאמרו כי הוא בן דוד של סבתי, ששם נעוריה היה ילין, ומוצאה מסביבות וילנה. לפי מה שכתבת נראה שהיתה קרובה של אשת הרב. תודה לך. נגה

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שאת צודקת, ואכן הקירבה היא מצד אשת הרב.
      [אבל תמיד יכולות להיות הפתעות..].

      מחק
  2. לא היה בן בשם יוסף. היו 7 ילדים בלבד. רעייתו של אלחנן ז"ל היא ציפורה לבית אפלבאום.

    ישראל אונטרמן שינה את שמו לביתאלי ונכדתו היא דורין פרנקפורט. סימה היא אשת משה *אחילאה*.

    יוסף דב היה סבי.

    תודה רבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מבין שאת נכדתו של יוסף דב, אחיו של הרב אונטרמן.
      הבנתי נכון?

      מחק
  3. אני נכדתה של נעכה חרי, בתו של אברהם נחמיה אונטרמן, אחיו של אליהו אונטרמן. תודה על כל האינפורמציה. מאד מרגש. אשמח לקבל פרטים נוספים, ככל שיש כאלה, גם על ייחוסה מצד אביה, נחמיה אברהם אונטרמן וגם מצד אמה שאני לא יודעת את שמה וגם אם ידוע משהו, על בעלה, פנחס חרי. תודה רבה רבה.

    השבמחק