יום ראשון, 30 בספטמבר 2012

מגילת יוחסין על גבי מצבה

בעיר אוטוואצק שבפולין ניצבת על עמדה מצבתו של יהודי, אשר נפטר לפני כשמונים וחמש שנה, ושמו ר' חיים דוד הלוי לנדא, המצבה מעט שבורה, והכתב מעט מטושטש, אבל עדיין ניתן לקרוא יחסית היטב את מה שחקקו בני המשפחה על מצבתו. על המצבה מופיע יחוסו של הנפטר, אך לא בצורה מסודרת כמו עץ משפחה, או מגילת יוחסין, אלא, רק כתבו את שמות הצדיקים, אשר המנוח היה מצאצאיהם.
חוקר שורשים כמוני, רואה במצבה כזו אתגר של ממש, לנסות ולאתר את השושלת המדוייקת של אבות משפחת המנוח, על מנת להציג עץ משפחה מושלם. ואחרי הנסיון המוצלח בהבאת נוסח המצבה של ר' נתן נחום הלוי מווארשא במאמרים הקודמים, והשלמת עץ המשפחה שלו, אמשיך גם במאמר זה ואביא כאן את המצבה הזו, וננסה לפענח את אילן היוחסין המדוייק של ר' חיים דוד.
מצבתו של ר' חיים דוד לנדא, מתוך אתר החיים היהודיים

תחילה לכל, נעתיק כאן את נוסח המצבה:
פ"נ
ר' חיים דוד הלוי
בהר"ר אליעזר מנחם מענדיל ז"ל
לנדא
איש חכם וירא אלקים
מנכבדי היהדות האוקראינית ..
בנם של קדושים וטהורים
צדיקים יסודי עולם הלא המה
ר' מענדיל מבאר, ר' מיכל מזלוטשוב
ר' צבי מנאדבורנא, ר' אליעזר ר"מ בפינסק
ר' לוי יצחק מברדיטשוב הסבא ר' לייב משפאלא
ר' דוד מסטאפין, ר' יוסף עילויש?
ר' יוסף מיאסי ועוד ועוד זצוקל"ה
נולד ו' שבט התרכ"ב
נפ' ש"ק י"ד טבת? התרפ"ז
הובא לקברות למחרתו
תנצבה

הדרך של המחקר במקרה כזה, היא לעבור על רשימות צאצאי האישים הנזכרים, ו
לראות היכן ישנה התנגשות [או ליתר דיוק - קשרי חיתון], בין המשפחות, וכך לנסות לחבר את כל המשפחה.


אך ראשית עלינו לזהות את כל האישים המוזכרים על גבי המצבה, לפי הסדר.


ר' מענדיל מבאר, היה מראשוני תלמידי הבעל שם טוב, ולפי המסופר, הוא גרם למגיד ממעזריטש להתקרב אל הבעש"ט.
ר' מיכל מזלוטשוב, הוא דמות מאד מוכרת, המגיד הקדוש רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב, מתלמידי הבעל שם טוב, ולו יש צאצאים רבים הידועים בשמותם.
ר' צבי מנדבורנא, הוא הרה"ק רבי צבי הירש מנדבורנא בעל ספר צמח ה' לצבי.
ר' אליעזר ר"מ בפינסק, הוא רבי אליעזר הלוי מקרלין, שהיה ראש ישיבה בקלויז בקרלין. ידועים צאצאים ממנו, אך לא צאצאים בצורה מפורטת עד ימינו.
ר' לוי יצחק מברדיטשוב, הוא כמובן הצדיק המפורסם, וכגודל פרסומו של הצדיק, כך גדול מספר הצאצאים שידועים ממנו.
הסבא ר' ליב משפאלא, אף הוא בן הדור הראשון לחסידות, בעבר כתבנו עליו ועל הנסיון של הרבימחבד לאחד את דמותו עם רבי לייב שרהס.
ר' דוד מסטאפין, הוא היה חתנו של המגיד מזלאטשוב הנ"ל. האם הכוונה שהוא נכד שלו, וכך נכד להמגיד מזלאטשוב? או שמא היה נכד של המגיד גם מכיוון אחר. [ובפרט לפי דבריו של רבי נפתלי אהרן ווקשטיין במאמרי ויתילדו, שלרבי דוד מסטעפין, היתה אשה נוספת, וממילא לא כל צאצאיו הם צאצאי המגיד מזלוטשוב]
ר' יוסף עילויש, הוא הדמות היחידה לעת עתה שלא הצלחתי לזהות.
ר' יוסף מיאסי, היו שתי דמויות מפורסמות שעונות לשם זה, שהיו במקום זה, האחד הוא רבי יוסף יוסקא הלוי הורוביץ מיאס שנפטר בשנת תקס"ג, והשני הוא רבי יוסף לנדא מיאס שנפטר בשנת תרי"ד או תרכ"ד, כרגע אי אפשר לדעת בוודאות לאיזו מהם הכוונה.

במאמר הבא, אנסה לשלב את כל הדמויות הללו - אשר המנוח היה מצאצאיהן - לאילן יוחסין אחד.

4 תגובות:

  1. קישור למצבת אשתו בורשה

    http://cemetery.jewish.org.pl/id_1183/size_maxi/photo.jpg

    השבמחק
  2. כמה נתונים:
    1. אשתו היא בת ר' זלמן שאול הורנשטיין [אחיה, ר' משה הורנשטיין היה חתנו של אדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש], והיא עצמה מיוחסת עד למאוד כנראה על מצבתה.
    2. היה נכד ר' ראובן ב"ר יצחק הלוי לאנדא [שהיה חתנו של ר' יוסף מיאסי בעל ברכת יוסף] נכד השפאלא זיידע, כמבואר כל זה בהקדמת גיסו לספרו 'דגל מחנה ראובן' [חיבר עוד שני ספרים].
    3. הברכת יוסף היה בן בנו של ר' מענדיל מבאר, ור' יוסף היליוס אב"ד טוסמניץ נכד הט"ז המג"ע ור' העשל [דרך בנו ר' שאול] כמבואר כל זה ועוד בהקדמת בנו לספר.
    4. ר' חיים דוד לאנדא היה עסקן מפורסם ותוכל לקרוא ידיעות על פטירתו בעתונות היהודית.

    השבמחק
  3. אכן, הצפירה מיום 21 נובמבר 1926, היינט (אם מישהו מוכן לתרגם מאידיש?) 22 נובמבר 1926

    השבמחק
  4. להעיר שב'הצפירה' בעמ' הא' דאותו יום -מודעת אבל גדולה אודותיו.

    השבמחק