יום רביעי, 3 ביוני 2009

שאלות מהקוראים - א

השאלות שלהלן נשלחו אל התיבה האישית על ידי קוראים בבלוג, שעוסקים בחקר עץ המשפחה שלהם, או בעבודת שורשים. מי שיש בידו להיות לעזר, יוכל לכתוב את תשובותיו, כאן בבלוג, או במייל, הנמצאת בדף הפרופיל.

  • משפחת מאנן הלויים.
מצינו מסורה בקרב בני משפחות מאנן [מהונגריה ומליטא] הלויים כי מוצא משפחתם הוא מצאצאי השל"ה באח"ב. כידוע, היו מבני משפחת הורוביץ, שחתמו בשם משפחתם, 'הלוי איש הורוביץ', וברבות הימים היו מבני המשפחה שכינו את עצמם בשם 'מאן' שהוא תרגום ביידיש ל''איש'. אך אין בידם מסורת מוכחת על שושלת הדורות.
האם יש מי שיודע על קיומה של מסורת זו בכתובים? או שמא אף לפרט את הדורות מהשל"ה עד ימינו?

  • צאצאיו של יחזקאל טבק מהעירה סטרליסק שליד למבערג בגליציה, מוסרים כי הוא היה מספר שהוא מצאצאי הנודע ביהודה ונקרא על שמו.
האם יש מי שיודע על משפחת טבק מצאצאי הנודע ביהודה?

  • "מיר קומען ארויס פון גדולים, מיין טאטע ז"ל איז געווען ר ראש ישיבה. מיר קומען פון זייער א גרויסן יחוס. מיין טאטעס זיידע איז געווען דעם בעל שמ'ס סופר. מיין טאטע ז"ל זיין פאטער איז געווען א סופר, ר' ברוכל טולטשינער ז"ל, ער האט געשעמט אויף דער וועלט מיין זיידע ז"ל".
האשה שכתבה את המכתב מרת חנה ספרא [ספרא היה שמה מנישואין, ועל המכתב היא חתמה 'חנה סניפר, סאפרא'], הגרה לקנדה בשנת 1920 לערך, אחרי שבעלה נהרג בפוגרום באוקראינה. האם יש מן הקוראים המזזהה את הדמויות האמורות?

  • הגאון רבי ליבל'ה קובנר [ר' אריה לייב שפירא מקובנא] נשא לאשה [בזיווגו הראשון] ממשפחת בונימוביץ, ממשפחת הגר"ח מוואלאזין זצ"ל שהוא גם היה השדכן. האם ידוע מי היה חותנו, ואיך היו קרובי משפחה להגר"ח זצ"ל?

  • האם ידועים פרטים משפחתיים על רבי ליבעלי חסיד מתלמידי הגר"א, שהיה גם נקרא רבי ליבל'ה רשי"ס מכיון שהיה מצאצאי רש"י, (היה זקנו של המהרי"ל דיסקין ושל רבי אליעזר דן רלב"ג), האם ידוע יחוסו למעלה בקודש?

  • ר' אליהו עקיבא בה"ר דובער רבינוביץ מק"ק פאלטאווא, אשר הוציא לאור ירחון תורני הפלס. האם ידוע מי הם משפחתו של העורך הזה של הפלס?

  • שאלה שחוזרת על עצמה כמה פעמים, מכמה אנשים.
האם ידוע כיצד ר' שמואל אביגדור בעהמ"ח תנא תוספאה, היה גיסו של ר' בנימין דיסקין אב"ד לומזא?

  • לרבי יצחק ירוחם דיסקין היה בן בשם רבי בנימין דיסקין, הוא היה גר בדננבורג-דווינסק, ולא ידוע אם עלה לארץ אם לאו. האם נשאר לו משפחה?

  • חמיו של אא"ז רבי יהוסף שווארץ זצ"ל בעהמ"ח תבואות הארץ ועוד, היה רבי שלום לוריא, ושמעתי מזקני שהם ממשפחת הגרא, האם ידוע לך איך?

  • האם ידוע איך אשת ר' אליעזר לייזר מסאמפולינא, חמיו של ר' נחום שאדיקער, היתה נכדה של משפחת קאליפארה, קאליפארי?

  • ר' יעקב יוסף אויערבך נולד בשנת תרכ"ז לערך לאביו ברוך צבי. בשנת תר"מ הוא היגר לאמריקה, גר תקופה קצרה בניו יורק, ולאחר מכן נסע מחמת המלצת הרופאים לאטלנטה שבמדינת ג'יאורג'יה שם נפטר ונקבר. על המצבה כתוב: "ר' יעקב יוסף בר' ברוך צבי ז''ל אויערבאך נצר מגזע היוחסין נין ונכד להגאון הקדוש בעל תולדות יעקב יוסף זי"ע מגזע הבעש"ט ונכד להגאון הצדיק מחמלניק ושלשלת היוחסין מגזע רש"י הקדוש ז'י'ע ע'ל'ה למרום שנת תרצב".
האם יש מי שיודע, לקשר יחוסו למעלה?

  • ר' שמואל ילוב בעהמח מנחת שמואל, מזכיר בספרו את דודו, זקן רבני ליטא, ר' בצלאל כץ אב"ד ראקישאק.
האם ידועים פרטים נוספים על ר' בצלאל? וכיצד הוא היה דוד של ר' שמואל ילוב?


תשובה לשאלה על ר' אליהו עקיבא רבינוביץ מפולטבא, ניתנה במאמר הבא.

3 תגובות:

  1. אני מחפש נכד נרבי שמואל ילוב
    להתקשר עמי 001845729-0817 ניו יארק

    השבמחק
    תשובות
    1. איני מכיר נכדים שלו.
      אבל, הגאון רבי נחום דב קרייסמן זצ"ל מפתח תקווה, היה בן אחותו של רבי שמואל.

      מחק
  2. כעבור כמה שנים, הועלתה השערה לגבי חותנו של ר' אליעזר מסאמפאלנא:
    http://toladot.blogspot.co.il/2016/02/blog-post_17.html

    השבמחק