יום רביעי, 25 ביוני 2014

משפחת דננברג מסטאוויסק



הזכרנו במאמר הקודם על רבי רפאל טיקוצ'ינסקי, את אחד מאבות אבותיו, רבי אהרן אליעזר דננברג מסטאוויסק, אשר זוגתו מרת גולדה היתה ממשפחת יפה.
לצערינו, לא נשתמר מידע על יחוסו של ר' אהרן אליעזר, ואין אנו יודעים אף את שם אביו או אמו, זאת ועוד, אף את השייכות של אשתו אל משפחת יפה - שהיתה משפחה גדולה וענפה, בעולם הרבני בכלל, ובליטא / בלארוס בפרט – אף היא לא נודעה, אם כי, רמז אחד, אולי נגלה בהמשך המאמר.
גם על תולדות חייו של ר' אהרן אליעזר עצמו, אין אנו יודעים הרבה, רק מה שכבר הזכרנו, שהיה תלמידו של בעל הכתב סופר, ועוד כמה עובדות על חיבוב התורה שלו, שנשתמרו בקרב בני המשפחה.
מסופר כי היה סוחר יערות ונתעשר מכך, אך לא שמר את הונו לעצמו ותרם סכומים נכבדים למוסדות החסד בסטביסק, הוא גם ביקר  בארץ ישראל ועל פי המסופר תרם סכום נכבד לבניית בית כנסת בירושלים. רייזל היתה בתו השניה, ולאחיה נולדה עוד בת, ורק אחרי שלש בנות נולד לו בן ומרוב שמחתו בבן זה שנולד ביום רביעי בשבוע, קבע לו להאכיל על שולחנו בחורי ישיבה כל יום רביעי בשבוע, ומספר האוכלים על שלחנו באותו יום הגיע לכשישים.
אבל, כן יש לנו קצת מידע על צאצאיו.
את בתו האחת, הזכרנו במאמר הקודם, היא מרת רייזל אשת רבי משה עקיבא רובינשטיין, אף הוא מסטאוויסק. אולם לא כתבנו עליה די, לר' משה עקיבא ורייזל, נולדו כעשרה ילדים, והקטן שבהם, נולד לאחר פטירתו של ר' משה עקיבא, ונקרא על שמו, הוא עקיבא רובינשטיין, שהתפרסם לימים, כאחד מגדולי השחמטאים בעולם.
לאחר שנתאלמנה רייזל, נישאה בשנית לגאון הצדיק רבי ישראל הלר מו"ץ בביאליסטוק, המפורסם בכינויו ר' ישראל פינסקר.
לרבי ישראל [בן רבי זאב מאיר] הלר, היתה זו אשתו השלישית, בראשונה היה נשוי למרת טויבע פייגא בת ר' אלימלך טאהל מביאליסטוק, כפי הנראה ממשפחתו של ר' אייזיק טאל חותנו של הגאון רבי אליעזר שולביץ. וממנה נולדו לו כמה ילדים וביניהם הסופר ר' נחמן הלר. בשנית היה נשוי למרת חיה בת ר' בנימין ברודא מהורודנא, וממנה נולד לו בנו המפורסם, הגאון רבי חיים הלר, שהיה ממנהיגי היהדות בארצות הברית, וחיבר כמה ספרים בכמה מקצועות שבתורה.
וכאמור, לאחר שנתאלמן אף ממנה בשנת תרמ"ג, נשא בשלישית את מרת רייזל בת ר' אהרן אליעזר דננברג, אלמנתו של ר' משה עקיבא רובינשטיין. וכך גדלו בבית אחד כאחים חורגים, שני גאונים, ר' חיים הלר, והשחמטאי עקיבא רובינשטיין.
רבי ישראל נפטר ביום ה אב תרנ"ט בביאליסטוק.

בן נוסף של ר' אהרן אליעזר, הוא ר' חיים לייב דננברג, ר' חיים לייב, נשא לאשה בת גדולים, ממשפחת בית הרב, כפי שכונתה בליטא, משפחת צאצאיו של רבי חיים מוולוז'ין.
רעייתו מרת פריידל היתה בתו של הגאון רבי זלמן משה יפה מראגאווא - רוגובה, שהיה חתנו של רבי איצל'ה מוולוזין, ממלא מקום אביו ר' חיים בראשות הישיבה.
ואולי, קשר נישואין זה עם משפחת יפה, מרמז על הקשר הקודם אל משפחת יפה, של אשתו של ר' אהרן אליעזר.
צאצאיהם של ר' חיים לייב ופריידל דננברג, הם: א. מרת חיה הינדא אשת ר' שלמה צימבליסט, ב. ר' יצחק דננברג שנקרא על שם זקינו ר' איצלה. ג. מרת רבקה מרים אשת ר' שלום שכנא מייזל. ד. ר' יואל דננברג, זוגתו מרת לאה לבית הלפרין.

7 תגובות:

  1. מאמר יפה.
    רבי זלמן משה יפה מראגאווא בן ר' לוי ב"ר ישראל יפה מצאצאי בעל הלבושים.
    בחידושי רבי אליעזר שמחה רבינוביץ, אב"ד לאמזא של מכון ירושלים כתוב שהרב היה חתן הרב לוי יפה ואשתו חוה בת רב יצחק מוואלוז'ין...הטעות אצלם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן נכון.
      אבל גם באותה הקדמה, בהפרש כמה עמודים, כתוב כפי האמת, שר' זלמן משה הוא שנשא את חוה בת ר' יצחק מוואלוז'ין.

      מחק
  2. פרטים קטנים נוספים על משפחת רובינשטיין
    * ר' משה עקיבא מוזכר כבנו של הרב מגראיעווע (לא יודע מי הוא)
    * אשתו, מרת רייזל דננברג חיה בסוף ימיה בירושלים

    השבמחק
    תשובות
    1. ישר כח.
      מהיכן לקחת פרטים אלו?

      מחק
    2. מדברים שרשמתי כשחיפשתי פרטים על משפחות מסטאוויסק (משפחתי משם)...

      מחק
  3. חיה ריזל דננברג-רובינשטיין-הלר נפטרה בג' אדר תרפ"ט. מעניין שעל מצבתה רשום "הרבנית הצדקנית חי' ריזל בת הנדיב הידוע ר' אהרן אליעזר דננברג אשת הרב הצדיק ר' עקיבא רובנשטין זצ"ל" ללא התייחסות לבעלה השני.

    השבמחק