יום רביעי, 9 באוקטובר 2013

רבי קלונימוס קלמיש מפיאסצנה בעל חובת התלמידים

היום מלאו שבעים שנה, לעלייתו על המוקד של האדמו"ר רבי קלונימוס קלמיש שפירא מפיאסצנה, שנודע בעולם על שם ספרו החשוב חובת התלמידים.
רבי קלונימוס קלמיש, נולד לאביו רבי אלימלך שפירא מגרודזיסק, לעת זקנה, כאשר היה נשוי לאשתו השנה, חנה ברכה לבית הורוביץ, בתו של האדמו"ר מחענטשין. בהיותו כבן שלש, התייתם מאביו, ועבר לגדול אצל סבו, האדמו"ר רבי חיים שמואל מחענטשין. בהיותו כבן שש עשרה, נשא לאשה, את מרת חיה רחל לבית הופשטיין. סבתה של הכלה שרה דבורה, היתה אחות מאב של רבי קלמיש, וכך למעשה, היה נשוי לנכדת אחותו! בבית חותנו קיבל הרבה מתורת החסידות, מבית קוזניץ וקרלין.
רבי קלונימוס קלמיש מפיאסצנה.ויקיפדיה
לאחר פטירת חותנו, בהיותו אך כבן עשרים, החל רבי קלונימוס קלמיש, לכהן כאדמו"ר, את מושבו קבע בעיירה קטנה מדרום לווארשא בשם פיאסצנה, והצטרפו אליו חסידים, שהיו נמנים בין חסידי אביו, וחסידי חותנו.
את עיקר חייו, מסר למען חיזוק הבחורים, ועמידתם בניסיונות הדור והתקופה, לבל ימשכו אחר התנועות הלאומיות ויעזבו את הדת. הוא פיתח שיטת חינוך מיוחדת, המיוסדת על דרכי החסידות, אך בהתאמה מיוחדת לבני הנוער של ימיו, תוך כדי שימוש בכלים מודרניים, כירידה אל רמתו של הבחור הקורא, והדרכתו שלב אחר שלב. תלמידים רבים חבים לו את עולמם הרוחני.
בימות השואה, היה רבי קלמיש בגטו וורשא, ונתפרסם במאמציו הרבים, לקיים את מצוות התורה, גם בתנאים תת אנושיים כאלו ששררו בגטו. לאחר חיסול הגטו, בפסח תש"ג, נשלח למחנה הריכוז טרווניקי על יד לובלין, שם נרצח עם שאר יהודי המחנה, ביום ד' חשוון תש"ד.

צאצאיו:
א. הרב אלימלך בן ציון שפירא הי"ד, נשא לאשה את מרת גיטל בתו של האדמו"ר רבי שלמה חיים פרלוב מבולחוב. נהרג בהפצצות על ורשא בתחילת המלחמה, בחול המועד סוכות ת"ש
ר' אלימלך בן ציון שפירא, עם חותנו ואביו. הי"ד.
ב. מרת רעכיל יהודית, אשת רבי יחזקאל הכהן רבינוביץ, הוא היה בנו של רבי שלמה אלימלך אב"ד זאבירצה,

בן רבי נתן נחום רבינוביץ מקרימילוב שכבר הזכרנו בעבר בבלוג.

ועתה נעבור לפרט את סדר יחוסו:
  • אביו, רבי אלימלך שפירא מגרודז'יסק, נולד בשנת תקפ"ד, היה חתנו של הרה"ק רבי ירחמיאל, בן היהודי הקדוש מפשיסחא, ובזיווג שני, נשא את מרת חנה ברכה, בתו של האדמו"ר רבי חיים שמואל הורוביץ מחענטשין, נינו של החוזה מלובלין. ר' אלימלך כיהן כאדמו"ר החל משנת תר"ט, עד לפטירתו בר"ח ניסן תרנ"ב. זוגתו השניה, מרת חנה ברכה, איתה נישא בסוף שנות התר"מ, האריכה ימים ונפטרה ביום ז' חשון ת"ש, ודיברו עליה גדולות. מדברי תורתו של ר' אלימלך, נדפסו בספרים, אמרי אלימלך ודברי אלימלך.
  • אביו השרף רבי חיים מאיר יחיאל שפירא ממאגליניצא, זוגתו מרת גיטל לבית וייסבלום, נכדתו של הרה"ק רבי אלימלך מליזענסק. נפטר בוארשא בשנת תר"ט, תולדותיו נכתבו בספר תפארת חיים, על ידי נתן נטע דונר, ובספרים נוספים.
  • אביו רבי אבי עזרא זעליג שפירא מגרעניץ, נולד בשנת, נשא לאשה את מרת פערל בתו של המגיד הקדוש מקוז'ניץ.
  • אביו רבי משה יצחק שפירא.
  • ומעלה בקודש, מגזע המגלה עמוקות.

3 תגובות:

  1. פספסת מילה: אביו רבי אבי עזרא זעליג שפירא מגרעניץ, נולד בשנת ???, נשא לאשה את מרת פערל בתו של המגיד הקדוש מקוז'ניץ."
    היכן שסימני השאלה א כתבת את השנה

    השבמחק
  2. מה המקור שאביו של רבי זעליג שפירא היה רבי משה יצחק שפירא?

    השבמחק