יום שלישי, 21 בינואר 2020

משפחת עבו מצפת משפחה אשכנזית או ספרדית?


אחת המשפחות היותר מפורסמות בקרב הקהילה הספרדית הותיקה בארץ ישראל, היא משפחת עבו הצפתית. עיקר פרסומה בא לה, הודות לתהלוכה המסורתית עם ספר התורה, היוצאת בכל שנה ושנה ביום לג בעומר, מביתם שבצפת, לעבר קברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון הסמוכה.

אבי המשפחה, רבי שמואל עבו, עלה לארץ מאלג'יר לפני למעלה ממאתיים שנה, בשנת תקע"ז – 1817. הוא היה  בעל עסקים אמיד, ושימש כסוכן קונסולרי של צרפת בגליל. גם בקרב הקהילה היהודית היה מעמדו חזק, והוא נמנה תמיד כאחד מראשי העדה הספרדית בצפת. גם בניו אחריו שימשו באותם תפקידים, סוכן קונסולרי, ומראשי העדה הספרדית.
רבי שמואל עבו, נסע כשליח מטעם הקהילה הספרדית, בין היתר הגיע להודו. ופגש שם את השר הצדיק סיר דוד ששון בבומביי, אשר שלח איתו סכומי כסף גדולים לרכוש קרקעות ולבנות מבנים מסביב לקברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון. 

בנו רבי יעקב חי עבו, נולד כבר בצפת, בשנת תק"צ [על פי גאון, או תר"ב על פי תדהר]. למד בת"ת ובישיבה, והוסמך לרבנות, עזר לאביו בניהול עניני הקונסוליה, ובעסקי המסחר הגדולים, ובגאולת קרקעות בסביבה. אחר פטירת אביו, נתמנה מטעם ממשלת צרפת לכהן על מקום אביו כקונסול בצפת ובטבריה ובסביבתן. היה פעיל גדול ביסוד הישוב ראש פינה, ונתמנה כנשיא כבוד של הוועד. כמו כן, היה פעיל בישוב יסוד המעלה ומשמר הירדן. 
רבי יעקב חי עבו, מתוך ההגדה לבית עבו

כמו כן, יש לזכור ולציין את מלחמתו המאומצת נגד המסיתים ואנשי המסיון למיניהם, וכל צעד שלהם לפרוש אל רשתם בגליל, נפגש מצדו בהתנגדות חזקה. ועמד על משמר קניני העדה הספרדית בצפת. הוא נפטר בעיר צפת, ביום ג' טבת תר"ס.
שני בנים ושתי בנות היו לו. א. מאיר עבו, אשר המשיך את המסורת בתהלוכת לג בעומר מביתו בצפת, נפטר בראשית שנת תש"ח בצפת, אשתו מרת חיה רחל בת יצחק מרדכי גלאדסטון. ב. משה עבו. ג. מרת מסעודה היתה נשואה לאריה לייב לובובסקי ונתגרשו. ד. מרת מזל.

*    *    *

אמנם, מטרתי במאמר זה, היא לנסות להתחקות אחר משפחת אשתו של רבי יעקב חי.


על פי הנמסר על ידי בני המשפחה, היא היתה ילידת העיר ליברפול באנגליה. המקור הראשון בדפוס, למיטב ידיעתי, הוא משה דוד גאון בספרו יהודי המזרח בארץ ישראל שנדפס בשנת תרצ"ח, וכך הוא כותב בספרו [חלק ב', עמ' 493],
"אשתו היתה נכדת הרב הנודע לשם, ר' נפתלי כהן צדק ז"ל, וילידת ליברפול באנגליה. היא באה עם הוריה לסייר בארץ, ויתעכבו זמן מה בצפת. מחיבתה העזה למקום ההיסטורי, הסכימה להינשא לרב יעקב עבו, ואחותה הצעירה ממנה, נישאה בה בעת לסיניור אברהם פינצ'י, קונסול בריטניה בעכו".


תדהר באנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, מזכיר גם את שמה ושם אביה, [בעמ' 303, וכן בעמ' 314],
"נשא לאשה את אסתר מלכה בת ר' יצחק כהן מליברפול, נכדת הרב נפתלי כהן צדק".


בני המשפחה נותנים פרטים נוספים, מספרים כי אביה אף הוא היה רב, וכך בעיתון מעריב משנת 1976 מסופר:
"הרב הראשי מליוורפול שהיה חובב ציון מובהק. המשפחה, שכללה את הרב ואשתו ואת שתי בנותיו, וכן מספר ידידים מאנגליה, הגיעה בספינה לנמל עכו, ושם הקביל את פניהם הקונסול הבריטי שבעיר, סיניור אברהם פינצי ששכר להם גמלים, וראשית דרכם היתה לעיר הקודש, צפ. ימים אחדים עשתה משפחת הרב מליוורפול בביתו של שמואל עבו, והנערה כה מצאה חן בעיני הרב קונסול, עד שמיהר לבקש את ידה לבנו. ההורים שהתרשמו מהכנסת האורחים המכובדת של משפחת עבו, ומאהבתם את הארץ – ניאותו לשידוך, וכך נישאה אסתר-מלכה כהן-צדק מליוורפול לרב הספרדי הצעיר". [מתוך הספר ההגדה לבית עבו].


ובכן, מסתבר כי שתים מאמהות המשפחה, היו ממוצא אשכנזי מובהק. אשתו של רבי יעקב חי עבו, ואשת בנו מאיר.

אולם, ברצוני להתעכב על אשת רבי יעקב חי עבו. על פי מסורת המשפחה, אביה – רבי יצחק כהן צדק, כיהן כרב בליברפול. ובכל המקורות מדגישים, כי היא היתה נכדת הרב הנודע רבי נפתלי כהן צדק.
מיהו הרב הנודע רבי נפתלי כהן צדק? האם הוא אבי אביה? או רב מדורות קודמים יותר? האם מדובר ברבי נפתלי כץ בעל הסמיכת חכמים?
וכאן אני פונה אליכם הקוראים, עיזרו נא למצוא פרטי מידע על רבי יצחק כהן צדק, אשר כיהן כרב בליברפול, במחצית השניה של המאה התשע-עשרה, אולי נמצא את יחוסו.


5 תגובות:

  1. נראה לי שמצאתי
    משולשת הסמיכת חכמים צאצאי המהרל מפראג
    נפתלי כהן צדק בן הרב יצחק איזיק הרב מבאר ויאמפאלי בן הרב נפתלי הירץ בן הרב חיים בן הרב שמואל שמעלקי בן הסמיכת חכמים נכד המהרל מפראג. המקור שטורם חבד במאמר חסידים ומתנגדים בקק שדה לבן. ניר 0504119495

    השבמחק
  2. שהרי אותו נפתלי כהן צדק גם בנו הוא יצחק אבי אסתר מלכה מליברפול
    וגם אביו יצחק
    ונראה שכולם מאותה שולשלת שמלאה ביצחק ונפתלי בכל ענפיה מהסמיכת חכמים

    השבמחק
  3. שלום וברכה ראית את התגובה שלי? שאכן נמצאה השלשלת עד המהרל מפראג. בברכה ניר קובי 0504119495

    השבמחק
  4. ספרדי /אשכנזי מה זה חשוב ? לדעתי שתי הקהילות מוצאם ממקור אחד רק שבגלות התערבבו במקצת עם תושבי ארצות ישיבתם
    אבל היסוד הוא עם יהודי בני דת משה -אשר כולם חיו מאיגרות שפרסמו הרבנים שעברו מקהילה לקהילה
    כדאי שאנשי הספר יתחילו לפרסם מגמה של טשטוש עדות ועידוד נשואים מעורבים זה גם טוב לגנטיקה

    השבמחק
  5. ימח שמם הגויים הם מנסים לטעון שאנחנו לא באמת צאצאי הישראלים של בית ראשון ושני
    כדי להילחם בתופעה זו שתלך ותגבר עלינו לטשטש העדות ולעודד נישואי תערובת מקסימליים-ראינו שהאויב לא מבחין בין אשכנזי לספרדי כולם יהודים בעיניו

    השבמחק