יום שני, 14 בינואר 2013

המקובל רבי מנצור בן שמעון



אתמול מלאו חמש עשרה שנה לפטירתו של הגאון המקובל רבי מנצור בן שמעון מחכמי ורבני ישיבת פורת יוסף.

חכם מנצור נולד בצפת בשנת תרע"ב, לאביו רבי יעקב. בהיותו בן שלש, התייתם, ונשלח לביתו של דודו רבי אהרן בן שמעון, רבה של צפת. בנעוריו למד רבי מנצור בישיבת תפארת ישראל הותיקה שבחיפה, ולאחר מכן, עלה לירושלים עם רעו רבי רפאל עבו ללמוד בישיבה הספרדית הגדולה, ישיבת פורת יוסף.


רבי מנצור בן שמעון
בשנת תרצ"ה, בהיותו כבן עשרים ושלש שנים בלבד, נתמנה לכהן כר"מ בישיבה, תפקיד אותו מילא עשרות שנים.
נודע גם בגדלותו בתורת הנסתר, והיה לומד בחברותא עם מחותנו המקובל הנודע רבי אפרים הכהן.
מתורתו נדפסו הספרים 'שמן המאור', על התורה, ובנושאים שונים בכל חלקי פרדס התורה.
זוגתו מרת יפה בת רבי ניסים.

וזה סדר יחוסו:

  • אביו רבי יעקב בן שמעון, זוגתו מרת יעל, נפטרה בצעירותה.
  • אביו רבי שלמה [סאלם] בן שמעון מצפת, זוגתו מרת מזל טוב.
  • אביו, רבי מסעוד חי בן שמעון, נולד בירושלים כ"א אלול תרכ"ט, עסק רבות בהלכה, וחיבר כמה ספרים, הבולט שבהם, הוא ספר 'שם חדש' על שמות גיטין, כמו כן תירגם את השלחן ערוך לערבית, וספר "כתאב אל אחכאם אל שהעירה פלאהוואל אל שרציה ללא ישראליין" הבא להוכיח שהדינים הנהוגים בבתי הדין היהודיים במצרים, יסודם בתורת משה. נסע בעקבות אחיו - חותנו למצרים, ושימש שם כיד ימינו, ואף כיהן כראש בית הדין. גם פעל לקיבוץ מעות עבור עניי ארץ ישראל, מכל היהודים תושבי מצרים. לאחר פרישת אחיו, נתמנה הוא על מקומו לתפקיד הרב הראשי במצרים. רבי מסעוד נפטר במצרים י' ניסן תרפ"ה, ויש שכתבו שנפטר בחול המועד פסח תרפ"ט. מלבד בנו שלמה, היו לו עוד בן יוסף בן שמעון, ובת בשם גראציה אשת דוד נחמד.
  • אביו הגאון רבי דוד בן שמעון הנודע בשמו צוף דב"ש. מגדולי רבני המרוקאים - המערבים, שבירושלים. נולד ברבאט שבמרוקו. עלה לארץ ישראל בהיות כבן 28, בשנת תרי"ד. הקים את ועד העדה המערבית בירושלים, ופעל רבות לטובת היישוב בכלל והקהילה המרוקאית בפרט. יסד ישיבות בהם למדו נערים מבני העדה המרוקאית, כיהן גם כאב בית דין בירושלים, וחיבר ספר שערי צדק, הכולל ארבעה שערים, הראשון נדפס בחייו, הוא 'שער החצר'. רבי דוד נפטר בירושלים י"ח כסלו תר"מ. מלבד בניו רבי רפאל אהרן, ורבי מסעוד חי, היו לו עוד בן אחד, רבי יקותיאל חיים, ושתי בנות, האחת, מרת רבקה אשת רבי מסעוד אשר די-אבילא [מגזע הרב הקדוש רבי אליעזר די-אבילא]. והשניה מרת דליסיה אשתו השניה של רבי יוסף קרויז מזכיר כולל הונגריה בירושלים [ולא נולדו לה ילדים].


  • רבי מסעוד חי בן שמעון הנזכר, נשא לאשה את מרת שמחה בת אחיו הגדול: רבי רפאל אהרן בן שמעון, רבה הראשי של מצרים, נולד בשנת תר"ח ברבאט שבמרוקו, נשא לאשה את מרת אסתר לבית בן וואליד, מחבר ספר 'נהר פקוד', פירוש על ספרו של אביו, וספר נוסף 'נהר מצרים' על מנהגי הקהילה במצרים. בשנת תרנ"א נתקבל בכבוד גדול לרב הכולל על כל ארץ מצרים, ופעל שם רבות להרמת קרן היהדות. כאשר פרש לפנסיה, לאחר שכיהן 35 שנה ברבנות, עלה לארץ ישראל וגר בתל אביב ברחוב אלנבי ממול בית הכנסת הגדול. נפטר בתל אביב י' חשון תרפ"ט והובא לקבורה על הר הזיתים בירושלים, גם זוגתו מרת אסתר, נפטרה י' טבת תרפ"ז בתל אביב והובאה לקבורה על הר הזיתים. מלבד בתם שמחה, היו להם עוד שני בנים, האחד רבי מאיר אברהם בן שמעון שימש כמוהל זוגתו מרת דונא בת רבי שלום מויאל מיפו. והשני דוד רחמים בן שמעון היה פקיד בנק במצרים.

  • רבי דוד בן שמעון הנזכר, נשא לאשה את מרת רחל בת רבי מסעוד צבאח.

18 תגובות:

  1. שלום רב,
    שמי ענת ואני נינה של הרב אהרון בן שמעון. אני מנסה להגיע כמה שיותר רחוק בשושלת עד גירוש ספרד.
    הגעתי לכך שלרב משה בן שמעון נולד הרב דוד בן שמעון בראבט. האם יש לך אנפורמציה ליפני אביו של הרב דוד בן שמעון?

    השבמחק
    תשובות
    1. אם הייתי יודע, הייתי כותב כאן.
      אם אתם תגיעו לתשובה, אשמח אם תחזרו לעדכן כאן.

      מחק
  2. שלום שמי סולונג' ואני צאצאית של רבי רפאל אהרון בן שמעון. לפני מות אבי בשנת 2000 סיפר לי שהסבא רבא שלו היה רבי רפאל אהרון בן שמעון ואני זוכרת שגם היו לנו ספרים בבית עם התמונה שלו ספרי תורה שהוא כתב. והיתי רוצה מאד כל פיסת מיידע אם על רפאל אהרון או על אביו הרב דוד בן שמעון (צוף הדבש) שקבורים כאן בארץ בהר הזיתים. אודה מאד (סולונג' בן שמעון-כהן).

    השבמחק
    תשובות
    1. שמ אבי היה ויקטור ושם אביו היה דוד בן שמעון

      מחק
    2. לפי האמור למעלה, שמו של אבי אביך היה דוד רחמים בן שמעון והיה פקיד בבנק במצרים.

      מחק
    3. אני אחותה של סולנג'הסבא שלי היה דוד רחמים בן שמעון ולאבי קראו ויקטור וגם הוא היה פקיד בנק.עלינו ממצרים בשנת 1957.יש עוד פרט שלא הזכרת רעיתו של דוד רחמים בן שמעון היתה מרים לבית פרדו.

      מחק
    4. אשמח לשמוע ממך עוד פרטים על הרב בן שמעון

      מחק
  3. היי בנימין אפשר את מספר הפון הפרטי שלל אשמח לשוחח איתך טלפוני קצת קשה לי להתכתב

    השבמחק
    תשובות
    1. אם תרצה את מספר הפון שלי, צור עמי קשר במייל,
      btoladot
      שטרודל
      gmail.com

      מחק
  4. שלום, ידוע לכם על רבי דוד צבאח
    על עץ המשפחה שלו עד גירוש ספרד?

    השבמחק
  5. אני נין שלו ואני יודע שהוא קשור צאצא למגורשי ספרד ולא יותר מזה

    השבמחק
  6. רבי מנצור בן שמעון הוא בן רבי יעקב בן שלמה בן יעקב שאבותיו חיו בצפת כמה דורות ואין שום קשר בין משפחה זו למשפחת הרב צוף דב''ש ובנו רבי רפאל אהרן.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניין מה שנאמר כאן. גם לי לא ברור איך מיוחס הרב מנצור לצוף דב"ש. לפי הידוע לי, השושלת שלו בצפת החלה ב- 1785.

      מחק
  7. אין שום קשר ביו המשפחות ומה שידוע לך אמת הוא, אחד מאבותיו של רבי מנצור נספה ברעש בצפת בו בשעה שרבי דוד בן שמעון עלה לארץ לאחר מכן, רבי אהרן בן שמעון רבה של צפת דודו הוודאי של רבי מנצור היה בן גילו או אפי' יותר מבוגר מרבי מסעוד חי ממצרים מי שמוצג כאן כסבו

    השבמחק
  8. במכתב של הגאון רבי אברהם אנאהורי ראבד צפת שנספה ברעש הוא מזכיר את רבי יעקב בן שמעון ראש הכולל של המערביים בצפת מה שאומר שגם שורש משפחתו של הרב מנצור ממרוקו היה

    השבמחק
  9. חבל מאוד שלא בודקים את המקורות לפני שמחליטים לפרסם
    בדוואי שיש קשר משפחתי בן הצוץ דבש לרבי מנצור
    ראה הקדמתו של הרב מנצור לספר שיצא על ידי הרב דיין מירושלים
    וכן ראה בתחילת ספרי הרב מנצור שהערכים שיחיו עשו זכרון להולכים על כך
    ולצורך העניין
    משפחת בן שמעון דרש

    השבמחק
  10. משפחת רבני בן שמעון שרשה ממרוקו עלו לישראל לירושלים וסניף מסוים עלו לצפת חזרו למצרים ועלו חזרה לישראל

    השבמחק