יום שלישי, 21 ביולי 2009

רשימת שאלות מהקוראים - ג

משפחת ברכר (כהנים)

משפחה הכהנים ברכר הגיעה לצפת מבוקובינה בסביבות שנת 1870, אך קרוב לודאי שלפחות אחד מזקני המשפחה הגיע שנים מספר קודם לכן.

הראשון הידוע, ר' צבי הירש ברכר (נפטר בסביבות תרע"ח-ט 1918-9 בצפת), היה מממוני כולל אוטניא / בוקובינה בצפת, ועמו בנו, ר' ישראל ליב ברכר. במשפחה ידעו לספר כי מוצאם מרדוביץ, אך נראה כי אביו של רצ"ה, ר' אברהם (ב"ר צבי) ברכר – מוצאו בסרט (סערעט) ונפטר גם הוא בצפת, בשנת תר"מ (1880).

רצ"ה היה נשוי להענציא, נכדת, רלוי"צ מברדיטשוב, בוטשאטש ונדבורנא. לפני העליה לארץ גרו לפחות תקופה קצרה בנדבורנא.

הפרטים על מקורות משפחת ברכר לפני הגעתם לצפת לוטים בערפל. בעבר נטען כי לענף של משפחת ברכר (ג"כ כהנים) שישבו במרמורש היה לפני השואה כתב יחס לעזרא הסופר (מזכיר את מסורת היחוס של משפחות כהנא שפירא ורפפורט). עוד ידוע היה היה מבני משפחת ברכר במרמורש שהתייחס גם לר' שמריה שמריל ברנדס אב"ד הרימלוב (שנפטר בירושלים) אך ספק אם כל בני המשפחה מחזיקים בקשר זה. לאחרונה נודע לי כי יש מבני ברכר שהתייחסו ל'דעת קדושים' כדודם זקנם, ולא יודעים איך.

משפחת ברכר על פלגיה השונים היו תמיד חסידי קוסוב על ההתפלגויות השונות. וגם כיום ישנה משפחת ברכר [ברעכער] בבני ברק שהם מחסידי ויז'ניץ, והם אינם קשורים למשפחה הצפתית.

כל חידוש על מוצאה של משפחת ברכר יתקבל כמובן בברכה.


משפחת זילברמן מצפת

במחקר לתולדות משפחת זילברמן הצפתית, ישנן מספר תעלומות, שתוקעות את בניית עץ המשפחה

על אבותיו של ר' רפאל זילברמן, רבה של צפת אחרי שמואל הלר

ר' רפאל זילברמן, שכונה בימיו "רפאל דיין", רבה של צפת, נפטר בשנת תרע"ה (1914). נולד באומן ועלה לארץ בילדותו עם אביו, ר' מרדכי "מוטיא" דיין, שנפטר בטבריה בשנת תרל"ב (1872).

על מרדכי ידוע רק כי שם אביו יצחק, וכי אשתו (של מרדכי), רוחמה, היתה בתו של ר' אברהם ליב, רב (או רבה של) באומן.

שם המשפחה זילברמן איננו מקורי, ונלקח רק לצורך הנסיעה לארץ. שמעתי דעות שונות על השם המקורי, יש אומרים שפירא, לאחרונה נשמע דרברמדיגר (אלא שבמשפחה אין מסורת יחס לרל"י מברדיטשוב).

מסורת נוספת גורסת כי בני המשפחה ישבו בצפת עוד מימי האר"י, נסעו לרוסיה שם שהו תקופה מסויימת, ובעצם עליית מרדכי ובנו היתה חזרה לארץ.

אין לי פרטים נוספים – וכל מידע על מוצא המשפחה, קורותיה באומן, על אבותיהם של מרדכי ואשתו רוחמה , ובוודאי על מסורת ההימצאות הקודמת בארץ – יעזור מאוד.

על מרת הניה, אשתו של רפאל זילברמן

הרבנית הניה, אשתו של ר' רפאל, היתה בתם של ר' חיים ברוך מקישינב וצפת ואשתו לאה.

חיים ברוך הגיע בודאות לצפת, לגבי אשתו לאה אין הוכחה (אולי עלה לארץ אלמן ?). שם אביו של חיים ברוך – יצחק דב או יצחק יוסף.

לאה היתה בתו של ר' אלעזר קושינסקי. ר' אלעזר היה לפי מסורת המשפחה מצאצאי ר' גדליה מליניץ. עוד ידוע על ר' אלעזר קושינסקי כי היה גם חותנו של ר' מנחם נחום משטפנשט. עוד נאמר לנו על ר' אלעזר קושינסקי כי היה חותנו של הרבי מבנדר – אך אולי יש כאן טעות, שכן לא כתוב בספרי החסידות כי רבי אריה ליב (וורטהיים) מבנדר היה חתנו.

האם יש מי שיודע כיצד התייחס אלעזר קושינסקי לר' גדליה מליניץ ? פרטים נוספים על ר' אלעזר ? על ר' חיים ברוך מקשינוב ועל אבותיו ?

משפחות אוירבך ולנדא מצפת

ר' אלעזר זילברמן, בנו של ר' רפאל, וחותנו (בזיווגו הראשון) של ר' משה פדהצור (פודהורצר) מצפת, נפטר צעיר יחסית בשנת תר"ס (1900). ר' אלעזר היה נשוי ל- שרה סויבל, בתם של ר' מנחם מנדל אוירבך ו-מלצה (מלטשא) לבית לנדא.

לפי מסורת משפחתית התייחסה מלטשא לר' יחזקאל לנדא, ה'נודע ביהודה'. האם יש מי שיודע את סדר הדורות ? פרטים נוספים על משפחת לנדא דנן ? בהקשר זה יצויין, כי שרה סויבל (אוירבך) היתה בת דודתה של שרה סויבל (לנדא), שהיתה נשואה לזילברמן אחר, ר' יצחק דב, בן אחר של ר' רפאל.

האם יש מי שיודע פרטים נוספים על מנחם מנדל אוירבך ומשפחתו ? מצאנו כי היה בצפת מנחם מנדל אוירבך ששם אביו יעקב צבי. מנחם מנדל הנ"ל נפטר בצפת בשנת תרנ"ג (1893). בצפת / טבריה היו כמה משפחות אויערבאך – צאצאי ר' אברהם דב מחמלניק (חתן התולדות יעקב יוסף), משפחת ר' אברהם דב מאוורוטש, וכן, כפי שמצאנו במג"י 'גדולת דוד' שהתפרסמה בקובץ 'נחלת צבי' – צאצאי ר' דוד צבי אויערבך, במשפחה בה רווח השם רמ"מ.

4 תגובות:

  1. גם לאשתי יש סבתה שרה ניסל אם אני זוכר בעל פה את שמה אשת יעקב לוי הרצפלד וייסבלום לבית ברכר הכהן חסידי ויזניץ ולא ידוע לי מי היה אביה כך שאני לא יודע לחבר אותה ללמעלה וגם במשפחת ברכר בבני ברק וקרוביהם לא יגוע לעזור לי אשמח לקבל כל עזרה כלשהיא שמואל גלינסקי sh0340@gmail.com

    השבמחק
  2. תבדוק בבקשה יעקב ישראל המכונה זיידה הלר .תמונות .יש גם אילן יוחסין .אולי תמצא משפחה

    השבמחק
  3. חנה קלינגר לבית ברכר מצפת. ילידת 1898. מישהו יכול להוסיף לי מידע?

    השבמחק
    תשובות
    1. חנה היתה אשתו של יצחק צבי קלינגר. ובתו של מאיר הכהן ברכר.

      מחק