יום שישי, 6 בפברואר 2015

הרב הצדיק רבי אליעזר שלמה שיק זצ"ל



ממנהטן מגיעה הבשורה המרה על פטירתו של הרב הצדיק רבי אליעזר שלמה שיק הצדיק מיבנאל מרבני חסידות ברסלב. ואלו תולדותיו, רבי אליעזר שלמה נולד ביום כ"א אייר ת"ש בתל אביב, בילדותו למד בת"ת עץ חיים בירושלים, כאשר עברה משפחתו אל ארצות הברית, נכנס ללמוד בישיבתו של הרב מקאשוי, ואחר כך למד בישיבתו של רבי משה פיינשטיין. 
רבי אליעזר שלמה שיק, מאתר ברסלב סיטי

בבחרותו נתקרב אל רבי נחמן מברסלב בעקבו ספרו משיבת נפש. בשנת תשכ"ב נשא לאשה את בתו של האדמו"ר רבי אשר ישעיהו רוטנברג מקאסאן, בנישואיו סידר קידושין הגאון רבי משה פיינשטיין. כל ימיו מסר נפשו להפיץ את תורת חסידות ברסלב, והקים קהילות שהלכו בשיטתו. בבורו פארק בארה"ב וביבנאל בארץ ישראל ובמקומות נוספים. 
ומעתה נכתוב את סדר יחוסו מעלה בקודש.

  • אביו הרב הצדיק רבי מנחם זאב שיק גאבד טאקאיי טוקאיי, בעמ"ח מנחת זאב, נתגדל בבית זקינו בעל אם לבינה, למד בישיבתו רבי יואל טייטלבוים בקראלי, ועוד. כבר בבחרותו בהיותו כבן תשע עשרה, נסמך להוראה מרבי שמעון גרינפלד, שכתב עליו הפלגות גדולות, "אדם אחד מאלף לא מצאתי בקי כזה", ונסמך גם מבעל הלבושי מרדכי ממאד. בשנת תרצ"ג נשא לאשה את זוגתו מרת מלכה לבית מושקוביץ בתו של ראב"ד טאקאיי. בשנת ת"ש עלו לארץ ישראל, וקבעו מושבם בתל אביב, שם נולד להם בנם המוהרא"ש,
    רבי מנחם זאב שיק, מאתר ברסלב סיטי
    בשנת תש"ו נקרא על ידי רבו בעל הדברי יואל לכהן כראש ישיבת יטב לב בירושלים, בשנת תשי"ג נסע לארצות הברית, ושם קבע את מושבו בבורו פארק. רבי מנחם זאב האריך ימים ונפטר ביום ד' תשרי תשס"ג ומנוחתו בהר הזיתים, סמוך למקום מנוחתה של זוגתו מלכה שנפטרה ביום ח'' חשוון תש"ן, ונטמנה בהר הזיתים. מצאצאיו: א. רבי בנימין שיק גאב"ד טאקאיי פלטבוש חתן רבי אהרן משה מחוסט, נפטר ה' אלול תשס"ח. ב. רבי אליעזר שלמה דידן.
  • אביו רבי אלכסנדר זישא שיק הי"ד, נולד בשנת תר"ם לערך, תלמיד רבי אברהם יצחק גליק, רבי יהודה גרינפלד ורבי יהושע ברוך רייניץ כיהן כדומ"ץ בכפר קטן ברומניה, בשם סילאדי פיער, היה לו חיבור מוכן על שו"ע יורה דעה, אך לא הדפיסו מחוסר כסף. מספרים עליו שהיה יושב רוב היום בטלית ותפילין, ובעל מקובל גדול. נהרג על ידי הנאצים באושוויץ בשנת תש"ד, והיא"צ שלו ביום ט"ו סיון. תשובה אליו בשו"ת לחם שלמה לרש"ז עהרנרייך, ובשו"ת מהרש"ג יש ממנו כמה תשובות. זוגתו מרת חנה טויבאלע לבית שיפמן. צאצאיו: א. רבי מנחם זאב שיק הנ"ל. ב. רבי חיים אברהם צבי שיק הי"ד. ג. מרת גיטל אשת ר' ישראל פישמן שו"ב בק"ק מעדיאסא. ד. מרת פייגא רבקה אשת ר' אברהם קלונימוס פרידמן הי"ד אב"ד נירלאגאש על מקום חו"ז. ה. מרת רחל שיינדל אשת ר' יעקב יוסף קנופף הי"ד. ו. מרת בת ציון הי"ד.
  • אביו רבי מנחם זאב שיק ראב"ד גירעש, היה מקובל גדול, תלמידו של הרה"ק רבי יצחק אייזיק מקאמרנא, נפטר י"ח אדר תרנ"ו. זוגתו מרת חיה דבורה נפטרה ל"ו למב"י תרע"ד ושם אביה שמואל גרשון. [יתכן והיתה לו אשה ראשונה, ושמה רבקה]. מצאצאיו: א. ר' אלכסנדר זישא שיק הנ"ל. ב. ר' צבי שיק שהביא לדפוס את הספר נוצר חסד להרה"ק מקאמרנא גרוסוורדיין תש"ב.
  • ומעלה בקודש
  • המוהרא"ש כתב שממנו ומעלה ארבע עשרה דורות עד בעל התוספות יום טוב. ויתכן שהוא היה ממשפחתו של רבי חנוך העניך שיק אב"ד שקלוב, שנכתב יחוסו עד בעל התוספות יום טוב. אלא, שיחוסו של המוהרא"ש מגיע לבעל התוספות יום טוב מכיוון אחר, כפי שאכתוב בהמשך.
בעזרת ה', בעוד כמה ימים אכתוב מאמר נוסף על המשך יחוסו של מוהרא"ש שיק.


6 תגובות:

  1. האם זה נכון שמוהרא"ש זצ"ל היה דור רביעי של המהר"ם שיק זיע"א? - נא לאשר את זה!!!

    השבמחק
  2. בכתבה ב'המאור' על חתונת אחיו ר' בנימין מפורט ייוסו עד בעל קונטרס הספקות, שיחוסו לבעל תוספות יום טוב ידוע.

    השבמחק
    תשובות
    1. כיון שאני גם מהמשפחה הזו-שיק, הייתי שמח לשמוע כיצד הוא מתיחס לקונטרה"ס, והאם מצד משפחת שיק?

      מחק
  3. מעניין - אז, כנראה, אין קשר בין משפחת שיק הזאת לר' דוד שיק אב"ד טאקאי? ור' בנימין שיק אחיו של ר' א"ש, נקרא אב"ד טאקאי על שום מה?

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה בפנים במאמר, שאביהם רבי מנחם זאב שיק היה אב"ד טוקאיי, אבל אכן, לא היה קשר משפחתי לרבי דוד שיק. ר' מנחם זאב קיבל את הרבנות בטוקאיי מצד חותנו.

      מחק